Włochy: Krajowy Dzień Zapobiegania Marnowaniu Żywności

145 kilogramów żywności wartej 360 euro wyrzuca średnio co roku rodzina we Włoszech. Dane te przypomniano w związku z obchodzonym w niedzielę po raz czwarty Krajowym Dniem Zapobiegania Marnowaniu Żywności.

Aktualizacja: 05.02.2017 08:24 Publikacja: 05.02.2017 08:00

Foto: Fotorzepa/Urszula Lesman

Marnotrawstwo to sięga w skali kraju kwoty 16 miliardów euro rocznie.

Analizy wskazują, że jedzenie wyrzucane jest przede wszystkim w domach. To tam marnuje się 75 procent całej żywności we Włoszech.

Z sondażu, przeprowadzonego przed dniem walki z marnowaniem żywności wynika, że co piąty Włoch bardzo stara się w kuchni, co praktycznie oznacza, że w tygodniu wyrzuca połowę średniej krajowej.

57 procent mieszkańców Włoch zachowuje dużą ostrożność i rozsądnie gospodaruje jedzeniem. 4 procent przyznaje, że łatwo je wyrzuca.

„Zapobieganie to słowo klucz tegorocznego dnia” - powiedział Andrea Segre, prezes komitetu techniczno-naukowego, organizującego niedzielne obchody.

Jako najważniejszy, nowy instrument tej prewencji we Włoszech wskazuje się tzw. family bag, czyli papierowe opakowania na jedzenie zostawione na talerzu w restauracji. Ich wprowadzenie w lokalach pochwala 80 procent Włochów - wynika z ankiety.

W marcu we współpracy z uniwersytetem w Bolonii rusza eksperymentalne badanie gospodarowania żywnością w 400 rodzinach z całego kraju. Przez tydzień będą one notować każdą ilość i rodzaj wyrzucanych produktów. Po raz pierwszy, podkreślają eksperci, domowe marnowanie jedzenia zostanie zbadane i zmierzone naukowo.

Marnotrawstwo to sięga w skali kraju kwoty 16 miliardów euro rocznie.

Analizy wskazują, że jedzenie wyrzucane jest przede wszystkim w domach. To tam marnuje się 75 procent całej żywności we Włoszech.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”