fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Przemysł Obronny

Airbus chce potwierdzić offsetową ofertę

Śmigłowiec Caracal na stoisku Airbusa na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego 2015
Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki
Airbus Helicopters, zwycięzca wartego 13,4 mld zł wojskowego przetargu na śmigłowce Caracal, po zawieszeniu po wyborach w Polsce negocjacji offsetowych, prosi rząd o możliwość przedstawienia przemysłowej oferty.

- W imieniu Airbus Group i Airbus Helicopters chciałbym potwierdzić, że jesteśmy gotowi tak szybko jak to możliwe ruszyć z rozmowami z Ministerstwem Rozwoju dotyczącymi naszych, kompleksowych propozycji dla polskiej gospodarki. To dla nas ważne, aby wyjaśnić, przedyskutować i, jeśli to konieczne, dostosować szczegóły naszej oferty, tak, by odpowiedzieć na potrzeby przemysłu lotniczego i obronnego w Polsce – napisał w piątek w specjalnym oświadczeniu  prezes Airbus Helicopters Guillaume Faury.

MON: francuska oferta z uchybieniami

Szef największego obecnie producenta  śmigłowców na świecie, wchodzącego  w skład  Grupy Airbus, europejskiego giganta awiacji, zareagował  tak na  ostatnie wypowiedzi przedstawicieli polskiego MON, m.in.  wiceministra  obrony narodowej Bartosza Kownackiego. Wiceszef resortu, odpowiedzialny za zakupy sprzętu i modernizację sił zbrojnych, odpowiadając na pytania posłów w czasie czwartkowego posiedzenia Sejmu, stwierdził, że zapowiedzi europejskiego producenta helikopterów o utworzeniu m.in. w Radomiu 250 nowych miejsc pracy, to deklaracje nie poparte  twardymi zobowiązaniami lotniczego koncernu. - W projekcie zobowiązań kompensacyjnych, czyli tych warunków, które miały być spełnione przez oferenta, taki projekt nie był umieszczony – podkreślał Kownacki. Wiceminister ocenił, że propozycje producenta karakali - Airbus Helicopters - są zaledwie  "swobodnymi deklaracjami", a ich wykonanie zależy wyłącznie od dobrej woli firmy. Wiceminister winą za ten stan rzeczy obciążył   poprzedni rząd PO, który nie zadbał o odpowiednie, inwestycyjne  gwarancje.

- Na etapie wcześniejszych negocjacji można było zakończyć ten przetarg,  wiemy, że oferta ( Airbus Helicopters) wybrana do dalszych negocjacji zawierała szereg uchybień – podkreślał wiceminister.

Śmigłowce z inwestycjami

W piątkowym oświadczeniu prezes Faury  zachęca do wznowienia negocjacji offsetowych, zamrożonych po niedawnych wyborach.  - Jestem przekonany, że poprzez oficjalny proces negocjacji, będziemy w stanie skutecznie rozwiać obawy, które zostały podniesione – twierdzi szef Airbus Helicopters. Zapewnia też, że inwestycyjne  zaangażowanie śmigłowcowego koncernu „pozostaje absolutnie bez zmian w kwestii rozwoju działalności przemysłowej w miastach, które wymieniliśmy do tej pory: w Radomiu, Dęblinie i Łodzi".

W ostatnich dniach resort obrony podał, że obecne kierownictwo MON prowadzi przegląd przygotowywanych głównych kontraktów zbrojeniowych, m.in. zamówień na śmigłowce i uzbrojenie rakietowe dla tarczy przeciwlotniczej średniego zasięgu „Wisła".

Czy spółki z Polski wrócą do gry ?

W zeszłym tygodniu szef MON Antoni Macierewicz zapowiedział, że ostateczne rozstrzygnięcie przetargu na 50 helikopterów wsparcia, będzie zależało od rezultatów negocjacji kompensacyjnych . - Warunkiem podpisania kontraktu są pozytywne negocjacje umowy offsetowej. Czy one zostaną rozstrzygnięte w sposób umożliwiający podpisanie kontraktu, zobaczymy - mówił minister.

- MON będzie zmierzało do podjęcia tego przetargu na nowo, jeżeli rozstrzygnięcie dotyczące offsetu sprawi, iż kontrakt nie będzie mógł być zawarty. Będziemy liczyli na to, że wówczas fabryki pracujące w Polsce i produkujące w Polsce sprzęt równoważny, a w wielu wymiarach czasem lepszy, będą gotowe do wzięcia udziału w tym przetargu – nie pozostawił wątpliwości Macierewicz.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA