Europejski supermyśliwiec bierze na cel Warszawę

Produkowany od blisko dwóch dekad w brytyjskich, niemieckich i włoskich zakładach Eurofighter Typhoon zaliczył do tej pory 10 tys. godzin w misjach bojowych. To rekordowy wynik. Żaden inny eksploatowany obecnie samolot myśliwski NATO nie może pochwalić się takim dokonaniem.

Aktualizacja: 13.11.2017 12:50 Publikacja: 13.11.2017 12:32

Foto: Bloomberg

Tylko w służbie Royal Air Force (królewskich sił powietrznych Wielkiej Brytanii) Tajfuny wykonały ponad 900 misji bojowych nad Syrią i Irakiem. Oprócz tego Eurofightery były wysyłane, w ramach misji NATO Air Policing, do frontowych krajów na wschodniej flance atlantyckiej koalicji od Bałtyku po Morze Czarne. Ostatnio Eurofightery Royal Air Force, Luftwaffe i włoskich sił powietrznych stacjonowały m. in. w Rumunii, Estonii i Bułgarii.

Gigantyczny skrzydlaty program

Produkowany przez międzynarodowe konsorcjum liderów przemysłu lotniczego na kontynencie: Airbus Defence & Space (67 mld euro rocznych przychodów w 2016 r.), włoski koncern Leonardo (12 mld euro) i brytyjski BAE Systems (17,8 mld GBP), europejski Tajfun został zamówiony i jest eksploatowany w ośmiu krajach na także poza obszarem NATO: w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, Arabii Saudyjskiej, Omanie i Kuwejcie). Dzięki 599 zakontraktowanym dotąd samolotom (dostarczono już 522 egzemplarze) Eurofighter Typhoon pozostaje obecnie największym udanym programem zbrojeniowym w dziedzinie lotniczego biznesu obronnego w Europie.

Tajfuny w gotowości

W 2017 r. Eurofightery Typhoony pozostawały w ciągłej gotowości operacyjnej. A wnioski i doświadczenia z ponad 10 tys . godzin w misjach bojowych i 440 tys. godzin lotu maszyn, są stale wykorzystywane do modernizacji i doskonalenia konstrukcji – twierdzą producenci.

W tym rok np. trwały więc testy i integracja zaawansowanych, kierowanych pocisków powietrze-powietrze Meteor, zwalczających cele poza zasięgiem wzroku pilota. Dokonano prób użycia odpalanych z myśliwca precyzyjnych, potężnych rakiet manewrujących Storm Shadow przeznaczonych do niszczenia wybranych , umocnionych obiektów infrastruktury krytycznej wroga. Testowano także uderzenia z wykorzystaniem przeciwpancernych pocisków powietrze-powierzchnia Brimstone, o zwiększonej sile, przystosowanych także do rażenia wyselekcjonowanych celów lądowych.

Polski rynek dla Eurofightera ?

W tym roku przemysłowe konsorcjum producentów tajfunów wspierane przez europejskie rządy wzięło na marketingowy celownik Polskę, która musi w najbliższych latach wzmocnić swoją powietrzną siłę uderzeniową. Wyjątkową aktywność w szturmowaniu polskiego rynku Eurofighter demonstrował m.in. podczas wrześniowych targów obronnych w Kielcach.

Oferty sprzedaży Tajfunów dotąd nie pojawiały się w polskich przetargach na zakup samolotów bojowych - polskie Siły Powietrzne miały inne oczekiwania, w rezultacie zamówiliśmy amerykańskie wielozadaniowe F-16. Teraz gdy powraca problem uzupełnienia uderzeniowej floty powietrznej RP Eurofighter zabiega o uwzględnienie w polskich planach modernizacji europejskiej konstrukcji, która jako „wszechstronnie sprawdzona w ostatnim okresie na wojnach i w sojuszniczych misjach bojowych w regionalnych konfliktach) intensywnie dostosowywana jest przez koncerny do nowych zagrożeń i wyzwań".

Podtrzymanie produkcji

- Chcemy aby Polska wzięła pod uwagę samoloty Eurofighter Typhoon w planach dotyczących samolotu bojowego nowej generacji – przekonuje Raffael Klaschka, szef marketingu w Eurofighter. - Przyłączenie do programu konsorcjum Eurofighter przyniosłoby Polsce nowe możliwości - zarówno z perspektywy wojskowej, jak i ekonomicznej, z szeregiem dostępnych opcji: od montażu i produkcji po wsparcie i utrzymanie. Polska odgrywałaby aktywną rolę w definiowaniu przyszłego rozwoju samolotu, który będzie w służbie długo po 2050 r. – kusi dyr. Klaschka, w przeszłości pilot tajfunów.

Przedstawiciele Eurofightera nie ujawniają , skąd taka otwartość m.in. na nowe rynki. Krajowi eksperci twierdzą, że jednym z powodów zainteresowania producentów tajfunów Polską jest fakt , że fabryki europejskiego konsorcjum finalizują już produkcję w ramach wcześniejszych umów a nie chcą zwalniać tempa w dochodowym biznesie. Kurczenie się portfela zamówień już wymusiło w niektórych centrach produkcyjnych znaczące redukcje zatrudnienia – mówi „Rz" ekspert lotniczy, śledzący rozwój skrzydlatego rynku.

Tylko w służbie Royal Air Force (królewskich sił powietrznych Wielkiej Brytanii) Tajfuny wykonały ponad 900 misji bojowych nad Syrią i Irakiem. Oprócz tego Eurofightery były wysyłane, w ramach misji NATO Air Policing, do frontowych krajów na wschodniej flance atlantyckiej koalicji od Bałtyku po Morze Czarne. Ostatnio Eurofightery Royal Air Force, Luftwaffe i włoskich sił powietrznych stacjonowały m. in. w Rumunii, Estonii i Bułgarii.

Gigantyczny skrzydlaty program

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów