fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Promocja turystyczna

Ponad 12 milionów turystów w Krakowie

O ponad 2 miliony wzrosła od zeszłego roku liczba turystów w Krakowie. Suma wydanych przez gości pieniędzy sięgnęła 5,4 miliarda złotych. To pół miliarda więcej niż rok wcześniej

Badania statystyczne przeprowadziła Małopolska Organizacja Turystyczna na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa. Ich wyniki zostały przedstawione wczoraj, podczas XXVIII Forum Turystyki, czyli corocznego podsumowania sezonu turystycznego w Krakowie.

W 2016 roku Kraków odwiedziło 12,15 miliona osób, z czego 9,25 miliona to turyści krajowi, a 2,9 miliona – zagraniczni. Najwięcej gości przyjechało z Wielkiej Brytanii (spadek o 13,29 procent rok do roku), Niemiec (spadek o 11,08 procent), Włoch (ta sama liczba), Portugalii i Hiszpanii (wzrost o 9,69 procent), Kanady i USA (wzrost o 5,31 procent), Białorusi i Ukrainy (wzrost o 4,71 procent), Irlandii i Islandii (wzrost 2,63 procent), Austrii i Szwajcarii (wzrost o 2,58 procent).

Ogółem odnotowano wzrost liczby turystów zagranicznych o 10,7 procent. Wśród turystów krajowych nastąpił wzrost o 24,5 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym (najwięcej z Małopolski, Śląska, Mazowsza, Podkarpacia, Dolnego Śląska, Wielkopolski). Ogółem Kraków odwiedziło o 20,9 procent turystów więcej niż w 2015 roku.

– Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem tego roku były Światowe Dni Młodzieży. Trzeba powiedzieć, że miasto doskonale sobie poradziło z tym przedsięwzięciem, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i bezpieczeństwa. Cieszymy się, że obraz Krakowa w oczach pielgrzymów, mieszkańców i mediów był tak pozytywny. To wielki sukces całego Miasta, nie tylko instytucji, ale i różnych środowisk. Świadczą o tym napływające do nas z różnych instytucji, m.in. Kancelarii Prezydenta RP, opinie i podziękowania – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa, zajmujący się polityką społeczną, kulturą i promocją miasta. – Ale to nie wszystko – zaznacza. – Trzeba też zwrócić uwagę na świetnie prosperującą Tauron Arenę Kraków, która zaczyna przynosić zyski, przybywa imprez organizowanych w tym obiekcie, a to jest ważne dla budowania marki miasta. W Krakowie organizowane są wielkie imprezy sportowe, w przyszłym roku w naszym mieście odbędą się młodzieżowe mistrzostwa europy w piłce nożnej – podkreśla wiceprezydent.

Wśród głównych celów przyjazdu do Krakowa badani wskazali zwiedzanie zabytków (35 procent), wypoczynek (23,2 procent), wizytę u krewnych (6,3 procent) i cel religijny (5,2 procent).

Podczas pobytu w Krakowie w 2016 roku goście wydali 5,4 miliarda złotych. To o pół miliarda więcej niż w 2015 roku (sumy bez kosztów dojazdu i opłaconego wcześniej noclegu). Najwięcej wydają Norwegowie (ponad 1900 złotych), Kanadyjczycy (1750 złotych), Japończycy (1400 złotych), Duńczycy (prawie 1300 złotych), Belgowie i Brytyjczycy (prawie 1000 złotych). Najmniej – Polacy (340 złotych), Czesi i Węgrzy (odpowiednio 354 złote i 326 złotych).

Wśród źródeł informacji o Krakowie odwiedzający wymieniają znajomych, szkołę i rodzinę. W dalszej kolejności: przewodniki, telewizję, strony internetowe, media społecznościowe i inne źródła informacji. Co warte zaznaczenia, 77 procent gości deklaruje, że przyjedzie jeszcze kiedyś do Krakowa, a 94 procent poleci Kraków swoim znajomym.

Wśród miejscowości, które chcieliby odwiedzić przybywający do Krakowa, znalazły się m.in.: Zakopane, Warszawa, Wrocław, Kalwaria Zebrzydowska, Gdańsk, Katowice i Praga.

Podczas XXVIII Forum Turystyki w Krakowie – dorocznego podsumowania sezonu turystycznego w Krakowie – poza prezentacją badań (dane są szacunkowe, ponieważ rok się jeszcze nie skończył, dokładne wyniki będą dostępne na wiosnę) rozmawiano także o planach Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Gościem specjalnym spotkania był Tadeusz Rudomino – dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Paryżu, który przedstawił działania związane z promocją Polski na rynku francuskim.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA