fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Program Rozwoju Eksportu

Dalekie rynki otwierają się na polski drób

123RF
Dynamiczny rozwój polskiej produkcji drobiu, szybszy niż w innych państwach Unii Europejskiej, sprawił, że Polska wyprzedziła takie kraje jak Wielka Brytania, Francja, Niemcy.
Na koniec ubiegłego roku produkcja drobiu w Polsce wzrosła o 10 proc. w stosunku do 2014 roku osiągając rekordowy wynik na poziomie prawie 2,2 mln ton. Z tego 909 tysięcy ton drobiu (mięso i przetwory), czyli 42 proc. całej produkcji trafiło za granicę. W ciągu ostatnich 10 lat produkcja drobiu wzrosła niemal trzykrotnie. - Sektor drobiu jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu rolno-spożywczego w Polsce – twierdzi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK.
Według szacunków Komisji Europejskiej, w 2015 roku produkcja drobiu w 28 krajach UE wyniosła 13,8 mln ton. Natomiast udział Polski w łącznej unijnej produkcji wyniósł 14,6 proc. i był o 5 punktów proc. większy niż w 2006 roku. Zdaniem ekspertów BZ WBK, w ciągu ostatnich dziesięciu lat polskie gospodarstwa drobiarskie wykonały ogromną pracę związaną z rozwojem produkcji, jej intensyfikacją, dostosowaniem do wymogów dobrostanu zwierząt. - Wiele inwestycji realizowano również w segmencie uboju i przetwórstwa. W rezultacie Polska stała się największym producentem drobiu w Unii Europejskiej – podkreśla Rykaczewski.
Jednym z najważniejszych rynków zbytu dla polskiego drobiu jest Wielka Brytania. W branży rosną jednak obawy o możliwe konsekwencje Brexitu. W ubiegłym roku polscy eksporterzy z sektora rolno-spożywczego wysłali do Wielkiej Brytanie towary o łącznej wartości ponad 2 mld euro, z czego prawie 325 mln euro stanowiło mięso drobiowego i jego przetwory. Poziom eksportu drobiu z Polski do Wielkiej Brytanii w 2015 roku przekroczył ponad 105 tys. ton i miał ok. 8 proc. udziału w całkowitej sprzedaży tego gatunku mięsa poza Polską. Według Krajowej Rady Drobiarstwa, w przypadku wprowadzenia głębokiego podziału pomiędzy Wielką Brytania a UE, skutkującego m.in. powstaniem barier w obrocie handlowym, należałoby podjąć działania zarówno na poziomie administracji krajowej jak i sektora drobiarskiego dla utrzymania obecności polskiego drobiu na brytyjskim rynku.
Eksport drobiu ma natomiast duże szanse wzrostu na rynkach dalekich. Jednym z nich jest Wietnam. Już kilku znaczących eksporterów wysyła tam regularnie swoje wyroby. Jednak potencjał tego rynku nie jest wciąż w pełni wykorzystany. Polska wysłała w ubiegłym roku do Wietnamu produkty rolno-spożywcze o wartości 100 mln euro, z czego największy 30-procentowy udział stanowiły produkty mleczarskie i ryby. Według Krajowej Rady Drobiarstwa, drób stanowi obecnie 2 proc. wartości polskiego eksportu do Wietnamu, a jego wielkość jest o połowę mniejsza niż w latach 2009/2010
Drobiarze znacznie bardziej liczą na Chiny. 23 września otwarto w tym kraju przedstawicielstwo polskiej branży drobiarskiej. W ubiegłym roku wartość eksportu polskich produktów drobiowych na ten rynek przekroczyła 105 mln zł., a dzięki dalszej współpracy może wzrosnąć nawet do 2 mld zł. Chiny kupowały do tej pory najchętniej tańsze elementy - mrożone skrzydła i nogi kurcząt, gęsi, indyków i kaczek. - Otwarcie przedstawicielstwa polskiego sektora drobiarskiego w Szanghaju przyczyni się do wzrostu liczby zakładów eksportujących do Chin, zwiększy wiedzę na temat wysokiej jakości polskiego drobiu, a także wspomoże rozwój kontaktów biznesowych z chińskimi partnerami – ocenia Łukasz Dominiak, dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa.
Otwiera się także szansa dla eksportu drobiu na Tajwan. W ubiegłym roku Polska rozpoczęła finalny etap rozmów z władzami weterynaryjnymi Tajwanu, mających na celu umożliwienie eksportu polskich produktów drobiowych do tego kraju. Jesienią 2015 roku osiem polskich zakładów drobiarskich zostało skontrolowanych przez tajwańską inspekcję weterynaryjną.
W połowie roku otworzyły się możliwości sprzedaży na kolejny daleki rynek – do RPA. W czerwcu służby weterynaryjne Polski i Republiki Południowej Afryki uzgodniły warunki eksportu mrożonego mięsa drobiowego. RPA jest największym partnerem handlowym Polski ze wszystkich krajów Afryki, został on uznany za rynek perspektywiczny dla eksportu drobiu. Barierą może być natomiast polityka tamtejszych władz która w celu ochrony własnego rynku, może podnosić cła importowe.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA