Polska rozwija eksport opakowań

Polska branża opakowań może wzrosnąć w ciągu najbliższego półtora roku nawet o jedną piątą – prognozują eksperci Banku Zachodniego WBK.

Publikacja: 08.09.2016 17:56

Polska rozwija eksport opakowań

Foto: 123rf.com

Byłoby to rezultatem rosnącego eksportu oraz zwiększania innowacyjności sektora. Według Polskiej Izby Opakowań (PIO), nasz udział w wartym 612 miliardów dolarów globalnym rynku opakowań wynosi obecnie 1,3 proc.

Opakowania to branża z gigantycznym potencjałem. W dzisiejszych czasach praktycznie żadnego produktu nie da się transportować, magazynować czy sprzedawać bez odpowiedniego opakowania. Według agencji analitycznej Smithers Pira, rynek opakowań na świecie ma rosnąć o 3,5 proc. rocznie aż do 2020 roku. - Wobec coraz szybszego postępu cywilizacyjnego i rosnącej konkurencji, rola opakowań rośnie. Opakowania mają wpływ na cały cykl życia produktu, począwszy od konfiguracji procesu produkcyjnego aż do decyzji zakupowej finalnego konsumenta – podkreśla Roman Nagler, dyrektor kredytowy ds. sektorów BZ WBK.

Jak podaje PIO, branża opakowań w Polsce może liczyć na rosnący popyt krajowy, gdzie zużycie opakowań w porównaniu z wysoko rozwiniętymi gospodarkami jest mniejsze o 40 proc. Jeśli bowiem konsument w Europie Zachodniej zużywa opakowania o wartości do 340 euro w ciągu roku, to w Polsce jest to wartość niespełna 230 euro. - Luka jest spora, ale coraz bardziej upodabniamy się do Zachodu jeśli chodzi o poziom i wzorce konsumpcji. Będziemy zatem nadrabiać dystans – mówi Wacław Wasiak, dyrektor PIO.

Szanse wzrostu rynku daje także dynamiczny wzrost polskiego eksportu. Zwłaszcza takich branż jak meblowa, farmaceutyczna, kosmetyczna, motoryzacyjna czy spożywcza, które w polskiej gospodarce są eksportowymi liderami. Ponieważ eksport rośnie szybciej niż cała gospodarka, zatem branża opakowań także powinna rozwijać się szybciej niż PKB. - Szacujemy, że jeśli w 2016 roku wzrost polskiego eksportu ma wynieść 6,9 proc., natomiast w latach 2017 i 2018 r. odpowiednio 9 i 9,6 proc., to w co najmniej podobnym stopniu będzie rosło wykorzystanie opakowań przeznaczonych dla produktów eksportowanych z Polski – mówi Artur Chodacki, członek zarządu BZ WBK.

Według PIO, Polska powinna eksportować także same opakowania. Ich jakość jest wysoka, a dla wielu firm z branży to właśnie eksport jest głównym źródłem przychodów. Szacuje się, że do zagranicznych odbiorców trafia nawet jedna piąta produkowanych w Polsce opakowań. Krajowy przemysł ma zresztą nadwyżki mocy produkcyjnych. Jest to m.in. efektem wyhamowania sprzedaży na rynkach wschodnich.

Zwiększenie udziału polskich producentów w globalnym rynku opakowań może tymczasem przynieść systematyczne wprowadzanie do produkcji nowych, innowacyjnych rozwiązań. Ponieważ opakowania mogą usprawniać procesy produkcyjne i mają duże znaczenie dla kwestii środowiskowych, branża ma bardzo duży potencjał do rozwijania innowacyjności. Producenci mogą przy tym wykorzystać możliwości, jakie daje nowa perspektywa unijna 2014-2020: w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Unia Europejska oferuje dofinansowanie zarówno firmom, które chcą rozpocząć projekty badawczo-rozwojowe i inwestować w innowacje, jak i przedsiębiorstwom już prowadzącym takie działania.

Byłoby to rezultatem rosnącego eksportu oraz zwiększania innowacyjności sektora. Według Polskiej Izby Opakowań (PIO), nasz udział w wartym 612 miliardów dolarów globalnym rynku opakowań wynosi obecnie 1,3 proc.

Opakowania to branża z gigantycznym potencjałem. W dzisiejszych czasach praktycznie żadnego produktu nie da się transportować, magazynować czy sprzedawać bez odpowiedniego opakowania. Według agencji analitycznej Smithers Pira, rynek opakowań na świecie ma rosnąć o 3,5 proc. rocznie aż do 2020 roku. - Wobec coraz szybszego postępu cywilizacyjnego i rosnącej konkurencji, rola opakowań rośnie. Opakowania mają wpływ na cały cykl życia produktu, począwszy od konfiguracji procesu produkcyjnego aż do decyzji zakupowej finalnego konsumenta – podkreśla Roman Nagler, dyrektor kredytowy ds. sektorów BZ WBK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań