Coraz więcej walut w transakcjach eksporterów

Polski eksport w 2016 r. może sięgnąć 186,4 mld euro – prognozuje Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE.

Publikacja: 07.03.2016 20:00

Foto: Rzeczpospolita

W porównaniu z ubiegłym rokiem dynamika wzrostu byłaby więc nieco słabsza (w 2015 r. wzrost o 7,8 proc. w ujęciu r./r.), ale i tak zadowalająca. Polscy eksporterzy wciąż pozostają konkurencyjni, a do poprawiania wyników przyczynia się słaby złoty oraz niskie ceny surowców. – Spodziewamy się kontynuacji pozytywnych tendencji w kolejnych miesiącach – oceniają analitycy Banku Zachodniego WBK.

Stopniowo będzie się także zwiększać dywersyfikacja kierunków eksportu. Jest ona już znacznie wyższa niż np. w Czechach, które stanowiły przykład zróżnicowanej geograficznie ekspansji gospodarczej. Pod względem potencjalnych zysków obiecujące są rynki dalekie. Dlatego przybywa firm poszukujących zbytu w Afryce, Ameryce Południowej czy w Azji.

Na dalekich rynkach trzeba się jednak liczyć z większym ryzykiem, zwłaszcza w odniesieniu do waluty. Banki są w stanie wymienić każdą znajdującą się w ich tabeli kursowej, a przy określonych warunkach – także waluty spoza tabeli. Klienci jednak rzadko o nie pytają. Trudno się dziwić – prawie 80 proc. wartości polskiego eksportu przypada bowiem na Unię Europejską, a ponad 56 proc. na strefę euro.

Jednak kontrahenci w krajach rozwijających się często wolą płacić w tradycyjnych walutach handlu zagranicznego, np. w dolarach amerykańskich. – Zaoferowanie klientowi z Meksyku możliwości rozliczania się w peso meksykańskim rzadko kiedy przełoży się więc na lepsze warunki handlowe dla eksportera, jak szybsza płatność. Klient ten raczej zawsze będzie chciał pozostać przy dolarze – mówi Maciej Makarewicz, dyrektor ds. tworzenia rozwiązań produktowych departamentu usług skarbu w Banku Zachodnim WBK. Inaczej będzie w sytuacji, gdy klient polskiego eksportera sam sugeruje zmianę waluty rozliczeniowej na własną. – Wtedy bank, o ile waluta jest wymienialna, stara się dostosować usługę do wymagań eksportera, aby mógł zaakceptować sugestię odbiorcy – dodaje Makarewicz.

BZ WBK wykonuje bezpośrednie kwotowania krzyżowe dla wszystkich par walutowych z tabeli: np. euro/korona szwedzka, funt brytyjski/jen, dolar amerykański/frank szwajcarski. W transakcjach widać coraz bardziej rosnącą popularność waluty chińskiej. Okazuje się, że coraz więcej importerów, na prośbę chińskich dostawców, płaci za towary właśnie juanami.

Dla przedsiębiorców korzystna jest możliwość zarządzania pieniędzmi z dowolnego miejsca za pośrednictwem platformy transakcyjnej e-FX. Poprzez tę platformę można m.in. składać zlecenia na zakup lub sprzedaż walut po określonym kursie. Możliwe jest również złożenie alertu kursowego, który będzie informował jedynie o osiągnięciu odpowiedniego poziomu na rynku walutowym.

Dla wielu klientów, zwłaszcza korporacyjnych, którzy realizują wiele różnorodnych transakcji walutowych, istotna jest także możliwość zawarcia transakcji zabezpieczających. – Na platformie e-FX klient samodzielnie może zawrzeć transakcję typu forward już od jednej jednostki waluty z datą waluty do jednego roku. Dodatkowo platforma oferuje elastyczne zabezpieczenie tej transakcji oraz możliwość jej wcześniejszej realizacji – informuje Grzegorz Danieluk, diler e-FX, odpowiedzialny za rozwój platformy walutowej online dla firm w BZ WBK.

Platforma e-FX pozwala także otwierać depozyty walutowe i złotowe o dowolnej dacie zapadalności od jednego dnia do jednego roku. Jedną z ciekawszych funkcji jest rozbudowany moduł alertów. – Klient sam wybiera formę oraz wydarzenia, o których będzie informowany w trakcie pracy z platformą, by mieć pełną kontrolę nad swoimi zleceniami oraz transakcjami – mówi Danieluk.

W ub.r. polski eksport wyniósł 178,7 mld euro. Łączny udział dalekich rynków – jak na razie – pozostaje jeszcze niewielki, choć szybko rośnie. Według bankowych ekspertów wyjście na dalekie rynki to poważne wyzwanie. – Wymaga analizy szans i zagrożeń, przygotowania mapy atrakcyjnych kierunków ekspansji, zdobycia wiarygodnych informacji o rynku docelowym, a także wiedzy na temat dostępnych rozwiązań finansowych i organizacyjnych – twierdzi Magdalena Janicka, menedżer w zespole rozwoju segmentu i bankowości zagranicznej MŚP w BZ WBK.

Eksperci podkreślają, że warto korzystać z gwarancji i akredytyw. Przydatny może być faktoring międzynarodowy. – Z naszymi klientami zawsze kompleksowo rozmawiamy o ich planach eksportowych. Pozwala nam to wskazać rozwiązania najbardziej optymalne w przypadku konkretnego rynku, danej branży i warunków kontraktu – informuje Janicka. —Rafał Wojski

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA i Bisnode. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

W porównaniu z ubiegłym rokiem dynamika wzrostu byłaby więc nieco słabsza (w 2015 r. wzrost o 7,8 proc. w ujęciu r./r.), ale i tak zadowalająca. Polscy eksporterzy wciąż pozostają konkurencyjni, a do poprawiania wyników przyczynia się słaby złoty oraz niskie ceny surowców. – Spodziewamy się kontynuacji pozytywnych tendencji w kolejnych miesiącach – oceniają analitycy Banku Zachodniego WBK.

Stopniowo będzie się także zwiększać dywersyfikacja kierunków eksportu. Jest ona już znacznie wyższa niż np. w Czechach, które stanowiły przykład zróżnicowanej geograficznie ekspansji gospodarczej. Pod względem potencjalnych zysków obiecujące są rynki dalekie. Dlatego przybywa firm poszukujących zbytu w Afryce, Ameryce Południowej czy w Azji.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań