Eksporter bezpieczniejszy z akredytywą

Blisko trzy czwarte firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie zabezpiecza się przed ryzykiem w działalności zagranicznej – wynika z badań Instytutu Keralla Research.

Aktualizacja: 21.11.2016 12:57 Publikacja: 21.11.2016 12:54

Eksporter bezpieczniejszy z akredytywą

Foto: Archiwum

Taka sytuacja jest szczególnie niebezpieczna w przypadku ekspansji na dalekich, słabo rozpoznanych rynkach. Zdarza się, że zapomina o tym nawet część firm dużych, mających znaczne handlowe doświadczenie i świadomość istniejących zagrożeń. Tymczasem niebezpieczeństwo związane z niesolidnością czy niewypłacalnością kontrahenta występuje na wszystkich rynkach i w każdym czasie. A umiejętność jego ograniczenia może decydować o odniesieniu przez firmę rynkowego sukcesu lub kosztownej porażki.

Jednym z rozwiązań zabezpieczających interesy w handlu zagranicznym jest akredytywa. To nie tylko sposób zabezpieczenia transakcji, ale także forma płatności. Płaci nie odbiorca towaru, lecz bank. Według Banku Zachodniego WBK, w eksporcie akredytywa przynosi następujące korzyści:

- zapewnia eksporterowi uzyskanie od importera w określonym terminie płatności, jeżeli spełni warunki określone w akredytywie,

- w przypadku akredytywy z odroczeniem płatności daje możliwość uzyskania finansowania w formie dyskonta,

- uatrakcyjnia ofertę sprzedaży lub umożliwia uzyskanie wyższej ceny poprzez zaproponowanie odroczonej płatności bez ryzyka nieotrzymania zapłaty.

Ale akredytywa korzystna jest również dla importera. – Gwarantuje mu, że przekazanie pieniędzy eksporterowi przez bank nastąpi tylko po spełnieniu przez dostawcę warunków, które importer wcześniej określił – mówi Magdalena Janicka, menedżer ds. bankowości zagranicznej Banku Zachodniego WBK. Dotyczą one wysyłki towaru lub wykonania usługi, a dowodem ich spełnienia jest przedstawienie przez eksportera w banku odpowiednich dokumentów handlowych. - Akredytywa zwiększa także wiarygodność odbiorcy w oczach dostawcy, bo to bank importera gwarantuje wypłatę na zlecenie swojego klienta, potwierdzając w ten sposób jego wypłacalność – tłumaczy Janicka.

W imporcie akredytywa ogranicza ryzyko jakościowe, transportowe, nieterminowości dostaw itp. oraz umożliwia realizację kredytu kupieckiego (odroczonej płatności na rzecz zagranicznego eksportera). Może być także wykorzystana przy rozpoczynaniu kontaktów handlowych przez importera z określonym eksporterem. Ponadto umożliwia importerowi wynegocjowanie korzystniejszych warunków transakcji (dłuższych terminów płatności lub korzystniejszych cen), dzięki większemu bezpieczeństwu transakcji dla sprzedającego.

W zależności od specyfiki transakcji bank proponuje różne rodzaje akredytyw, np. akredytywę potwierdzoną, przenośną, dostępną przez płatność odroczoną lub natychmiastową. Przedstawiciele BZ WBK radzą, by korzystać z akredytywy zwłaszcza w przypadku nowych partnerów handlowych. Nawet wtedy, gdy transakcja wydaje się prosta, a kwota niewielka. Także gdy potencjalny kontrahent pochodzi z rynku słabo rozpoznanego lub takiego, który jest mało stabilny i ryzykowny gospodarczo lub politycznie. Akredytywa sprawdza się zarazem w przypadku transakcji na relatywnie wysokie kwoty, o skomplikowanych warunkach odbioru towaru lub usługi. Również jeśli przedmiotem transakcji są produkty przygotowywane na specjalne zamówienie lub w przypadkach kontraktów wieloetapowych i długotrwałych.

- Aby transakcja przebiegała sprawnie, akredytywę warto realizować w ścisłej współpracy z własnym bankiem. To on podpowie jak ustalić warunki akredytywy, aby maksymalnie zabezpieczyć własne interesy i aby obydwie zadowolone były obie strony kontraktu – radzi Janicka.

Taka sytuacja jest szczególnie niebezpieczna w przypadku ekspansji na dalekich, słabo rozpoznanych rynkach. Zdarza się, że zapomina o tym nawet część firm dużych, mających znaczne handlowe doświadczenie i świadomość istniejących zagrożeń. Tymczasem niebezpieczeństwo związane z niesolidnością czy niewypłacalnością kontrahenta występuje na wszystkich rynkach i w każdym czasie. A umiejętność jego ograniczenia może decydować o odniesieniu przez firmę rynkowego sukcesu lub kosztownej porażki.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań