fbTrack
REKLAMA

Prawo

Teraz dowód osobisty uzyskasz przez Internet – sprawdź, jak złożyć wniosek

Jak uzyskać dowód osobisty? Teraz jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek. Wniosek możesz złożyć przez Internet. Dowiedz się, jak to zrobić.

Kiedy złożyć wniosek o dowód osobisty?

Ważny dowód osobisty powinien posiadać każdy dorosły obywatel. Wniosek o pierwszy dokument tego typu należy złożyć po ukończeniu 18. roku życia lub do 30 dni przed 18. urodzinami. O kolejny dowód należy ubiegać się, jeśli:

  • Twój dotychczasowy traci ważność – wniosek złóż co najmniej 30 dni przed upływem terminu jego obowiązywania;
  • zmieniły się Twoje dane osobowe – np. nazwisko;
  • zmienił się Twój wygląd, co utrudnia rozpoznanie twarzy;
  • Twój obecny dowód zgubił się, został skradziony lub zniszczony;
  • podejrzewasz, że ktoś nielegalnie posługuje się Twoimi danymi (i zawiadomiłeś o tym organy ścigania albo masz decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych stwierdzającą naruszenie danych osobowych);
  • chcesz mieć e-dowód, a aktualnie posiadasz dokument w starszej wersji.

Co jest potrzebne, aby uzyskać dowód osobisty?

Aby uzyskać dowód osobisty dowolną metodą, potrzebujesz zdjęcia, które spełnia określone wymogi. Ich szczegółowy opis znajdziesz na portalu www.GOV.pl. Drugi krok to wypełnienie wniosku. Składając wniosek przez Internet, potrzebujesz zdjęcia w wersji elektronicznej i profilu zaufanego lub (jeśli masz) e-dowodu. Jeśli nie masz profilu zaufanego, możesz go założyć w kilka chwil i także przez Internet – na stronie www.pz.gov.pl. Warto to zrobić – profil zaufany to klucz do e-usług. Ma go już niemal pięć milionów Polaków. Tobie na pewno też się przyda.

Dowód osobisty przez Internet – krok po kroku

Możliwość złożenia wniosku przez Internet to przede wszystkim wygoda. Nie musisz oglądać się na godziny otwarcia urzędu. Swój wniosek możesz złożyć o dowolnej porze dnia i… nocy. Oto, jak to działa. Aby uzyskać przez Internet dowód osobisty:

  • wejdź na stronę www.GOV.pl i wybierz e-usługę Uzyskaj dowód osobisty;
  • kliknij „złóż wniosek” i zaloguj się profilem zaufanym lub (jeśli masz) e-dowodem;
  • wybierz powód ubiegania się o dowód osobisty i dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dokument;
  • zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty – to zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony.
  • dołącz zdjęcie;
  • sprawdź dane osobowe; lepiej dwa razy się upewnić, czy są poprawne. Znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  • uzupełnij dane kontaktowe; Warto dodać adres e-mail – to na ten adres dostaniesz numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód;
  • podpisz wniosek elektronicznie profilem zaufanym lub (jeśli masz) e-dowodem;
  • maksymalnie po 30 dniach będziesz mógł odebrać swój dowód – to, czy jest gotowy, możesz sprawdzić online. Wystarczy skorzystać z e-usługi Sprawdź, czy dowód osobisty jest gotowy.

Nie musisz nic płacić – wydanie dowodu jest bezpłatne. Dokument, który odbierzesz, będzie e-dowodem, czyli dowodem osobistym z warstwą elektroniczną.

Materiał Promocyjny 

REKLAMA