Przepisy o podatku cukrowym wejdą w życie już 1 stycznia, ale przedsiębiorcy, którzy będą go płacili, wciąż mają wiele wątpliwości, jak go rozliczać. Chodzi m.in. o to, od jakich produktów należy uiszczać tę opłatę (bo przepisy pozostawiają tu spore niedopowiedzenia), a także w jaki sposób uzyskiwać interpretacje. Jedną z takich kwestii jest też to, jak informować innych uczestników obrotu, że danina cukrowa została już zapłacona.
Napojowy łańcuch
Problem dotyczy słodzonych napojów sprzedawanych w łańcuchu dostaw. Według ustawy wprowadzającej „opłatę od środków spożywczych" (taka jest oficjalna nazwa cukrowego podatku) zobowiązany do jej zapłaty jest przedsiębiorca sprzedający napoje do punktów sprzedaży detalicznej. Może to też być producent albo importer czy podmiot nabywający napoje z innego kraju Unii Europejskiej. Obowiązek zapłaty ciąży także na przedsiębiorcy zamawiającym napoje, gdy – jak to przewiduje ustawa – „skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta, a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego".
Czytaj też: Słodka niejasna niewiedza, czyli opłaty cukrowa i „małpkowa"
Takie napoje mogą być jednak dalej sprzedawane, nawet przez kilku przedsiębiorców. I nie chodzi tu nawet o tworzenie sztucznych schematów podobnych do „karuzel podatkowych". Może się przecież zdarzyć, że przedsiębiorca kupuje w sklepie detalicznym albo od importera napoje na potrzeby swojej firmy, a nie zużywszy ich – sprzedaje innemu przedsiębiorcy. Podobnie mogą postępować różne sklepy detaliczne przekazujące sobie niesprzedane ostatecznym klientom nadwyżki towaru.
Taka sytuacja może rodzić wiele pytań na poszczególnych ogniwach tego łańcucha. Chodzi przede wszystkim o przestrzeganie reguły, według której faktury VAT wystawia się na podstawie wszystkich elementów ceny, jakie nabywca jest zobowiązany zapłacić. Jeśli podmiot zobowiązany do uiszczenia podatku cukrowego włączy kwotę uiszczonej opłaty do wartości netto faktury, to czy powinien to wyszczególniać na fakturze i czynić stosowną wzmiankę? Jeśli zaś kwotę tych opłat pokryje sam (np. kosztem marży), to czy powinien o tym informować nabywcę na fakturze?