Podatek nałożony na wielkie firmy w internecie zapłaciliby konsumenci

Ciężar nałożony na internetowe giganty ponieśliby głównie konsumenci.

Publikacja: 07.11.2019 07:30

Podatek nałożony na wielkie firmy w internecie zapłaciliby konsumenci

Foto: Adobe Stock

Pomysłowi wprowadzenia podatku obciążającego wielkie światowe firmy działające głównie w internecie poświęcony był środowy okrągły stół z udziałem przedsiębiorców, ekspertów z think tanku Warsaw Enterprise Institute oraz Americans for Tax Reform (ATR), organizacji z USA broniącej praw podatników.

Jak zauważają eksperci, pomysł opodatkowania gigantów takich jak Google, Apple, Facebook czy Amazon byłby szkodliwy dla gospodarki, nie sprzyjałby rozwojowi gospodarczemu. Co więcej, wcale by im nie zaszkodził finansowo, bo jego ekonomiczny ciężar zostałby przerzucony na ostatecznych konsumentów.

Czytaj także: Jak założyć sklep internetowy

– Podatek cyfrowy to ogromne zagrożenie dla konkurencji, innowacji, a także amerykańskiego i europejskiego wzrostu gospodarczego – ocenił Andreas Hellmann, menedżer w ATR.

Na poparcie tych słów przytoczono wyliczenia francuskiego oddziału firmy Deloitte, wskazujące, że wprowadzenie tego podatku nad Sekwaną tylko w 4 proc. obciążyło internetowe giganty, ich kontrahentów – w 39 proc., a ostatecznych konsumentów aż w 57 proc.

– Projektowanie rozwiązań wyłącznie dla gospodarki cyfrowej jest złym posunięciem, bo trudno tę branżę zdefiniować, co przyznaje nawet OECD – dodał Tomasz Wróblewski, prezes Warsaw Enterprise Institute.

Rzecznik resortu finansów Paweł Jurek, zapytany o stan prac nad podatkiem cyfrowym w Polsce, przyznaje, że trwają wewnętrzne analizy.

– Kontynuujemy też dyskusje na forum unijnym oraz OECD – dodaje Jurek.

Pomysłowi wprowadzenia podatku obciążającego wielkie światowe firmy działające głównie w internecie poświęcony był środowy okrągły stół z udziałem przedsiębiorców, ekspertów z think tanku Warsaw Enterprise Institute oraz Americans for Tax Reform (ATR), organizacji z USA broniącej praw podatników.

Jak zauważają eksperci, pomysł opodatkowania gigantów takich jak Google, Apple, Facebook czy Amazon byłby szkodliwy dla gospodarki, nie sprzyjałby rozwojowi gospodarczemu. Co więcej, wcale by im nie zaszkodził finansowo, bo jego ekonomiczny ciężar zostałby przerzucony na ostatecznych konsumentów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara