Od 13 października 2019 r. zaczęły obowiązywać przepisy stanowiące podstawę funkcjonowania Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Jest to system teleinformatyczny, dzięki któremu przetwarzane mają być dane osobowe beneficjentów rzeczywistych spółek wymienionych w art. 58 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu z 1 marca 2018 r. (dalej: ustawa). Dotyczyć to zatem będzie następujących danych osobowych osób fizycznych sprawujących bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółkami jawnymi, spółkami komandytowymi, spółkami komandytowo-akcyjnymi, spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkami akcyjnymi (z wyjątkiem spółek publicznych), a od 1 marca 2020 r. również nad prostymi spółkami akcyjnymi (dalej łącznie jako „spółka"): imię i nazwisko, obywatelstwo, państwo zamieszkania, numer PESEL albo datę urodzenia (w przypadku braku numeru PESEL), jak również informacja o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących danemu beneficjentowi rzeczywistemu. Informacje te są zgłaszane do CRBR nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu spółki do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), a w przypadku zmiany przekazanych informacji – w terminie siedmiu dni od ich zmiany. W odniesieniu zaś do spółek wpisanych do KRS 13 października 2019 r., zgłoszenie powinno nastąpić terminie do 13 kwietnia 2020 r.