Chodzi przede wszystkim o napoje z automatów w fastfoodach, czy kawy smakowe w kawiarniach.
We wniosku Rzecznik MŚP przestawił własne stanowisko:
- Opłata cukrowa powinna być traktowana jako danina jednorazowa (jednofazowa), której główną cechą jest obowiązek uiszczenia jej wyłącznie na jednej z faz obrotu. Z uwagi na jednofazowy charakter opłaty cukrowej, bez znaczenia powinna więc pozostawać dalsza modyfikacja produktu, od którego została już uiszczona opłata cukrowa. W związku z tym napoje - także napoje z automatów (np. w sieciach fast food), przygotowywane z syropów oraz na bazie syropów np. kawa z dodatkiem syropu (w stosunku do których pobrano opłatę) - nie podlegają opłacie cukrowej - pisze Rzecznik.
W ocenie Rzecznika MŚP napoje z dodatkiem kofeiny, dodawanej jako aromat naturalny lub aromatu smakowy w śladowych ilościach (np. 0,03%), nie podlegają opłacie cukrowej, ponieważ zakres opodatkowania został ograniczony do napojów oraz syropów. Tak samo napoje w proszku, koncentraty (np. barszcz w postaci koncentratu lub barszcz w postaci proszku) nie podlegają opłacie cukrowej.
Problematyczny jest także brak przepisów przejściowych. Są wątpliwości, czy przepisy ustawy nowelizującej stosować bezpośrednio do towarów, które zostały nabyte przed końcem 2020 r., ale są zbywane w 2021 r. Według Rzecznika MŚP opłacie podlegają wyłącznie towary nabyte przez przedsiębiorcę w 2021 r.