fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Prawo drogowe

Parlament UE: urządzenia wspomagające kierowcę obowiązkowe w nowych samochodach

Adobe Stock
Wszystkie nowe samochody powinny być standardowo wyposażone w autonomiczne systemy hamowania, dostrzegania pieszych oraz utrzymywania prędkości - przewiduje rezolucja przyjęta dzisiaj przez Parlament Europejski.

Parlament chce wzmocnić bezpieczeństwo na drogach, wprowadzając obowiązek instalowania systemów wspomagających kierowcę w każdym nowym pojeździe.

Urządzenia wspomagające kierowcę mają zwiększyć bezpieczeństwo i zapobiegać wypadkom pomagając kierowcy w trudnych sytuacjach. Obecnie znajdują się one w droższych modelach, ale, z uwagi na oczywiste korzyści, posłowie chcą, aby były one montowane we wszystkich samochodach.

Do systemów wspomagających kierowcę należą systemy hamowania awaryjnego rozpoznające np. pieszych czy rowerzystów automatycznie spowalniające samochód, aby uniknąć kolizji; systemy wspomagania jazdy z dozwoloną prędkością wskazujące ograniczenia prędkości, znaki stop i światła oraz interweniujące, aby pomóc kierowcy utrzymać dozwoloną prędkość; systemy utrzymujące pojazd na pasie ruchu nie tylko ostrzegają, lecz również aktywnie ingerują w jazdę.

Czy to jako kierowcy, piesi, czy też rowerzyści — wszyscy popełniamy błędy. I w takich przypadkach automatyczne systemy wspomagające są czymś w rodzaju drugiego pilota, który pomaga nam unikać wypadków- mówi poseł-sprawozdawca Dieter-Lebrecht Koch (EPL, Niemcy).

Chociaż coraz częściej można znaleźć je w samochodach z wyższej półki to nadal trzy czwarte nowych aut nie posiada takich systemów, głównie ze względu na wyższe koszty.

W celu ich zmniejszenia, posłowie sugerują, obowiązkowy montaż tylko tych funkcji, które są już dostępne na rynku i udowodniły, że są w stanie przyczynić się do podniesienia bezpieczeństwa drogowego, jak np. automatyczne systemy hamowania awaryjnego wykrywające pieszych i rowerzystów.

- Każdy powinien móc kupić taki samochód. Właśnie dzięki powszechnemu wdrażaniu systemy wspomagania kierowcy stają się tańsze, a ceny samochodów nie poszybują w górę, a wzrosną tylko nieznacznie- wyjaśnia poseł Koch.

Posłowie są również zainteresowani oceną możliwej wartości dodanej wynikającej z ujednolicenia w całej UE maksymalnego dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi na poziomie 0,0% dla początkujących kierowców i zawodowych kierowców.

Rezolucję przyjęto 593 głosami za, przy 39 głosach przeciw oraz 53 wstrzymujących się od głosu.

Każdego roku na unijnych drogach ginie ponad 25 000 osób, a setki tysięcy zostaje rannych. Ok. 90% wszystkich wypadków wynika z błędu ludzkiego.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA