fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Pracownicze Plany Kapitałowe

Mało czasu na wdrożenie PPK w dużych firmach

25 października 2019 r. to ostateczny termin na podpisanie umowy o zarządzanie.
shutterstock
Duże firmy mają już tylko miesiąc na wybór instytucji finansowej, która pomoże we wdrożeniu PPK oraz będzie zarządzać środkami pracowników.
Pracownicze plany kapitałowe ruszyły z początkiem lipca. Mają za zadanie zachęcić Polaków do dodatkowego oszczędzania na emeryturę. Program będzie wchodził w życie etapami.
Na początek objął 4034 podmioty, które zatrudniają co najmniej 250 osób. Firmy te mają obowiązek udostępnić PPK pracownikom już jesienią. Na wybór instytucji, która będzie zarządzała pieniędzmi ich pracowników gromadzonymi w ramach programu mają czas do 25 października 2019 r. To ostateczny termin na podpisanie umowy o zarządzanie. Umowę o prowadzenie pracowniczych planów kapitałowych należy podpisać do 12 listopada.

Ostatni dzwonek

– Wielu pracodawców wybrało już instytucję, która wdroży u nich pracownicze plany kapitałowe. Dla firm, które zdecydowały się zająć tym tematem po wakacjach, to już ostatni dzwonek na przygotowanie się do skutecznego wdrożenia PPK – mówi Jacek Janiuk prezes zarządu Pekao TFI.
W ewidencji prowadzonej przez Polski Fundusz Rozwoju jest 20 instytucji, które będą inwestowały i pomnażały pieniądze gromadzone na rachunkach PPK.
Ich listę można znaleźć na stronie: www.mojeppk.pl.
Jedną z takich instytucji jest Pekao TFI, należące do Grupy Banku Pekao. Za zarządzanie pieniędzmi gromadzonymi w PPK instytucje będą pobierały opłaty. Maksymalna roczna opłata to 0,5 proc. wartości środków zgromadzonych przez pracownika. Wiele instytucji zarządzających zdecydowało się jednak obniżyć tę stawkę.
– W Pekao TFI nie będziemy pobierać wynagrodzenia stałego za zarządzanie aktywami aż do końca 2020 r. – mówi Jacek Janiuk. – Potem stawka zależna będzie od struktury portfela i będzie się wahała w przedziale od 0,24 proc. do 0,44 proc. Im więcej obligacji będzie w portfelu pracownika, tym stawka będzie niższa.
Zapewnia, że pracodawcy, którzy wybiorą Pekao TFI, otrzymają od tej instytucji wsparcie na każdym etapie wdrożenia programu. – Aktywnie wspieramy pracodawców – mówi prezes Janiuk. – Doskonale rozumiemy, że wdrożenie PPK jest związane z dodatkowymi obowiązkami po ich stronie, dlatego wesprzemy ich na każdym etapie, zarówno przed, w trakcie, jak i po uruchomieniu PPK – zapewnia.
To nie wszystko. – Pekao TFI zapewnia pracodawcom bezpłatny dostęp do serwisu e-PPK, który w bezpieczny, łatwy i intuicyjny sposób przeprowadzał ich przez proces zawarcia umowy o zarządzanie PPK, umowy o prowadzenie PPK oraz rejestracji pracowników – mówi Jacek Janiuk. Serwis dostępny jest pod adresem www.epekaotfi.pl. Za jego pośrednictwem przekazywane będą też informacje o wpłatach zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Serwis e-PPK umożliwia również przesyłanie informacji o deklaracjach składanych pracodawcy przez pracowników, choćby w sprawie obniżenia wpłaty podstawowej pracownika, jego wpłaty dodatkowej czy zawieszenia bądź wznowienia wpłat. Przedsiębiorca ma tu bieżący dostęp do informacji na temat PPK.
System umożliwi też eksportowanie danych do pliku i pobieranie uzgodnionych raportów. – Nasz system obsługuje pliki, w uniwersalnych formatach wypracowanych przez Grupę Roboczą PPK przy współpracy z PFR, generowane przez systemy kadrowo-płacowe. Ponadto serwis e-PPK może zostać zintegrowany z systemem kadrowo-płacowym danej firmy – mówi prezes.

Bank dodatkowym atutem

Jacek Janiuk dodaje, że Pekao TFI blisko współpracuje z Bankiem Pekao SA, dlatego pracownicy przedsiębiorstw będą mogli w sieci kilkuset placówek Banku Pekao na terenie całego kraju złożyć dyspozycje związane z PPK, na przykład przenieść pieniądze zgromadzone w PPK do innego subfunduszu zdefiniowanej daty, wskazać osoby uprawnione do odbioru oszczędności po ich śmierci czy zaktualizować dane osobowe. – W placówkach banku będą się też mogli dowiedzieć, ile pieniędzy mają na rachunku PPK i jaką te pieniądze wypracowały stopę zwrotu – mówi prezes Janiuk. Przekonuje, że to duży atut, zwłaszcza dla firm, które są rozproszone po całym kraju i oczekują wsparcia „w regionach" dla swoich pracowników.
– Część przedsiębiorców nie podjęła jeszcze decyzji o wyborze instytucji finansowej, która będzie zarządzała pieniędzmi zgromadzonymi przez ich pracowników w PPK. Czasu na wdrożenie nie zostało wiele, ale Pekao TFI oferuje aktywne wsparcie w sprawnym wdrożeniu PPK – mówi Jacek Janiuk. – Dzięki dotychczasowemu doświadczeniu we wdrażaniu programu, kolejne wdrożenia pójdą sprawnie. Zatem firmy, które jesienią podpiszą z nami umowę o zarządzanie, sprawnie i szybko będą mogły wdrożyć PPK u siebie – przekonuje.
- Materiał powstał we współpracy z Pekao TFI
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA