Mentor na czacie skutecznie zmotywuje do zdalnej nauki

Nie tylko niższe koszty są zaletą nauczania na odległość.

Aktualizacja: 30.01.2017 20:31 Publikacja: 30.01.2017 20:02

Foto: 123RF

Nie ma odwrotu od e-learningu – przekonują specjaliści od nauczania i eksperci rynku pracy. Uczenie się przez internet ma wprawdzie kilka wad, ale zdecydowanie więcej zalet (na czele z kwestią kosztów). Z każdym rokiem wzmacnia je rozwój i rosnąca dostępność technologii cyfrowych oraz zmiana pokoleniowa. Dla młodych ludzi przyzwyczajonych do budowania relacji w wirtualnym świecie kwestia „odhumanizowania" szkoleń bez kontaktów w realnym świecie nie jest żadnym problemem. Co więcej po tym jak minął pierwszy okres fascynacji e-learningiem, firmy bardziej racjonalnie podchodzą do nauczania przez internet, starając się wykorzystać zalety tego rozwiązania i przezwyciężyć własne ograniczenia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z zalet e-learningu:

1. Taniej i bardziej efektywnie

Na pytanie o atuty e-learningu na pierwszym miejscu często wymienia się jego dużą efektywność. Kursy internetowe pozwalają przeszkolić duże grupy ludzi znacznie szybciej i taniej niż tradycyjne szkolenia stacjonarne. Koszt e-kursu to (szczególnie w dużych firmach) ułamek wydatków na tradycyjne, stacjonarne szkolenie, które wymaga wynajęcia sali, zapewnienia uczestnikom wyżywienia, a nierzadko także transportu i zakwaterowania.

W dużych firmach zatrudniających setki albo tysiące osób pracujących w różnych miejscach w kraju, a niekiedy także za granicą, praktycznie jedynie e-learning pozwala na bieżąco szkolić pracowników, którzy nie tracą czasu na dojazdy.

2. Cenna elastyczność

Jednym z atutów kursów e-learningowych jest ich elastyczność – wysoko ceniona zarówno przez uczestników, jak również przez szkolących. Uczestnicy e-szkoleń mogą się uczyć w dowolnym miejscu i o dowolnej porze dopasowując też zakres, tempo oraz intensywność szkolenia do swoich możliwości. Pozwala to efektywnie zarządzać czasem, zwłaszcza że coraz częściej kursy dzielą się na mikromoduły, na które wystarczy 10–15 minut np. w drodze do pracy. Z kolei szkolący (w tym pracodawcy) mogą szybko i łatwo modyfikować, uaktualniać i rozbudowywać treści szkoleniowe wprowadzając tam nowe elementy.

– E-learning pozwala bardzo szybko uaktualniać wiedzę – zwraca uwagę Marta Machalska, prezes firmy iPRO, która projektuje i tworzy e-szkolenia.

3. Standaryzacja i dostęp do wiedzy

Przy szkoleniach na dużą skalę e-learning pozwala zapewnić uczestnikom tę samą jakość nauki – w tym choćby prezentacje i kursy wideo prowadzone przez czołowych trenerów, trudno dostępnych ekspertów (na których nie zawsze mogą sobie pozwolić organizatorzy stacjonarnych szkoleń).

Na przykład dzięki otwartym wykładom i e-kursom zamieszczanym w sieci przez elitarne uczelnie każdy, kto ma dostęp do internetu, może mieć też dostęp do najwyższej jakości zajęć prowadzonych przez najlepszych profesorów.

E-learning umożliwia też tworzenie i rozbudowywanie w firmach bazy wiedzy, z której można łatwo i szybko korzystać również po zakończeniu szkolenia, a w razie potrzeby powtórzyć jego element. Odbywa się to zwykle z udziałem pracowników.

4. Monitorowanie postępów

W e-szkoleniach coraz częściej można na bieżąco śledzić swoje postępy i wyniki testów podsumowujących kolejne etapy nauki. Łatwość monitorowania procesu szkoleniowego uczestników postrzegany jest przez pracodawców jako jeden z atutów e-learningu, choć nie zawsze jest on lubiany przez pracowników.

Jak przyznaje Iwona Wieczorek, dyrektor zarządzająca e-learning.pl, część osób nie najlepiej reaguje na automatyczne raportowanie szefom efektów nauczania.

1. Bariera motywacji

Dla wielu pracodawców i uczestników e-szkoleń największym wyzwaniem jest utrzymanie motywacji do nauki. Atut swobody wyboru czasu i miejsca nauki sprawia, że wiele osób nie jest w stanie regularnie zmobilizować się do pracy. Dłuższe przerwy utrudniają postępy w nauce i w rezultacie sporo uczestników e-szkoleń wykrusza się w trakcie. Zdaniem Marty Machalskiej wiele zależy od treści szkolenia, która powinna angażować i mobilizować uczestnika. Pomaga w tym interaktywność e-kursów, które wykorzystują różnorodne narzędzia, w tym wideokonferencje, symulacje i elementy grywalizacji. Pomaga też wsparcie mentorów.

2. Komputer zamiast kolegi z kursu

Dla wielu osób dużą wadą kursów internetowych jest ich „odhumanizowanie". E-learning jest zwykle utożsamiany z samotną nauką, bez kontaktów z grupą. Odpowiedzią na to wyzwanie coraz częściej są społeczności uczestników szkoleń. Dużą część e-kursów mogą dziś stanowić działania grupowe – dyskusje na forum, czaty, webcasty i podcasty, co pomaga też zwiększyć motywację do nauki. Inny sposób to blended learning, który łączy e-kursy z warsztatami w realnym świecie pozwalającymi na bezpośredni kontakt uczestników między sobą i z prowadzącym.

3. Łatwiej o plagiat

E-learning zwiększa problem ściągania i plagiatów, z którym boryka się tradycyjne nauczanie. Uczestnikowi e-kursu łatwiej ściągnąć rozwiązania testów, odpowiedzi, skopiować i wysłać jako swoją czyjąś pracę. Zdarza się, że trudny test w obowiązkowym kursie rozwiązuje za cały dział jedna osoba. Zdaniem Piotra Peszko, to głównie kwestia etyki, ale rozwijają się też narzędzia pomagające ustalić tożsamość osoby przed ekranem i wychwytujące próby ściągania.

Opinie

Paula Rejmer | dyrektor zarządzająca Expert Perm w Hays Poland

Minął już czas, gdy kluczowym wyznacznikiem jakości CV było formalne wykształcenie ? stopień i kierunek ukończonych studiów. Obecnie pracodawcy oraz firmy rekrutacyjne zwracają uwagę przede wszystkim na konkretne umiejętności zdobyte czy to w trakcie pracy, szkoleń lub studiów, czy też dzięki kształceniu się we własnym zakresie, np. na kursach internetowych. Najbardziej wartościowe są kursy potwierdzone weryfikowalnym certyfikatem imiennym. Takie szkolenia, szczególnie gdy prowadzą je uznane na rynku podmioty, są traktowane na równi z kursami stacjonarnymi. W przypadku rozwiązań, których ukończenia nie można zweryfikować, warto zachować umiar.

Paweł Wierzbicki | Dyrektor w Michael Page

Pracodawcy doceniają szkolenia, w tym studia podyplomowe i kursy e-learningowe, które kandydat podjął rozwijając się zawodowo. E-learning daje możliwość usystematyzowania podstawowej wiedzy w konkretnym obszarze. Jednak ma też pewne ograniczenia. Często nie stwarza możliwości dyskusji, przez co ogranicza kreatywne myślenie i interakcje z innymi ludźmi. Warto więc wybrać szkolenia branżowe, sektorowe, które uzupełniają wiedzę i pozwalają uczyć się na bazie case study, czyli konkretnych przykładach, problemach. Nie zauważyliśmy, aby wśród kandydatów na stanowiska specjalistyczne czy menedżerskie przybywało absolwentów e-kursów. Być może jest to spowodowane tym, że jako społeczeństwo nie mamy jeszcze nawyku inwestowania w szkolenia z własnej kieszeni.

Nie ma odwrotu od e-learningu – przekonują specjaliści od nauczania i eksperci rynku pracy. Uczenie się przez internet ma wprawdzie kilka wad, ale zdecydowanie więcej zalet (na czele z kwestią kosztów). Z każdym rokiem wzmacnia je rozwój i rosnąca dostępność technologii cyfrowych oraz zmiana pokoleniowa. Dla młodych ludzi przyzwyczajonych do budowania relacji w wirtualnym świecie kwestia „odhumanizowania" szkoleń bez kontaktów w realnym świecie nie jest żadnym problemem. Co więcej po tym jak minął pierwszy okres fascynacji e-learningiem, firmy bardziej racjonalnie podchodzą do nauczania przez internet, starając się wykorzystać zalety tego rozwiązania i przezwyciężyć własne ograniczenia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z zalet e-learningu:

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera
Praca
Dyplom nadal pomaga na starcie
Praca
Mobbing w miejscu pracy – jak sobie radzić z przemocą i nękaniem
Praca
Migranci zarobkowi krótko mieszkają pod dachem pracodawcy. Samodzielni Ukraińcy
Praca
Setki lat chorobowego z powodu wypadków. Praca w sklepach bywa niebezpieczna