Nie ma odwrotu od e-learningu – przekonują specjaliści od nauczania i eksperci rynku pracy. Uczenie się przez internet ma wprawdzie kilka wad, ale zdecydowanie więcej zalet (na czele z kwestią kosztów). Z każdym rokiem wzmacnia je rozwój i rosnąca dostępność technologii cyfrowych oraz zmiana pokoleniowa. Dla młodych ludzi przyzwyczajonych do budowania relacji w wirtualnym świecie kwestia „odhumanizowania" szkoleń bez kontaktów w realnym świecie nie jest żadnym problemem. Co więcej po tym jak minął pierwszy okres fascynacji e-learningiem, firmy bardziej racjonalnie podchodzą do nauczania przez internet, starając się wykorzystać zalety tego rozwiązania i przezwyciężyć własne ograniczenia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z zalet e-learningu:
1. Taniej i bardziej efektywnie
Na pytanie o atuty e-learningu na pierwszym miejscu często wymienia się jego dużą efektywność. Kursy internetowe pozwalają przeszkolić duże grupy ludzi znacznie szybciej i taniej niż tradycyjne szkolenia stacjonarne. Koszt e-kursu to (szczególnie w dużych firmach) ułamek wydatków na tradycyjne, stacjonarne szkolenie, które wymaga wynajęcia sali, zapewnienia uczestnikom wyżywienia, a nierzadko także transportu i zakwaterowania.
W dużych firmach zatrudniających setki albo tysiące osób pracujących w różnych miejscach w kraju, a niekiedy także za granicą, praktycznie jedynie e-learning pozwala na bieżąco szkolić pracowników, którzy nie tracą czasu na dojazdy.
2. Cenna elastyczność
Jednym z atutów kursów e-learningowych jest ich elastyczność – wysoko ceniona zarówno przez uczestników, jak również przez szkolących. Uczestnicy e-szkoleń mogą się uczyć w dowolnym miejscu i o dowolnej porze dopasowując też zakres, tempo oraz intensywność szkolenia do swoich możliwości. Pozwala to efektywnie zarządzać czasem, zwłaszcza że coraz częściej kursy dzielą się na mikromoduły, na które wystarczy 10–15 minut np. w drodze do pracy. Z kolei szkolący (w tym pracodawcy) mogą szybko i łatwo modyfikować, uaktualniać i rozbudowywać treści szkoleniowe wprowadzając tam nowe elementy.
– E-learning pozwala bardzo szybko uaktualniać wiedzę – zwraca uwagę Marta Machalska, prezes firmy iPRO, która projektuje i tworzy e-szkolenia.