Praca

10 sposobów by zadbać o pracownika

Zadbanie o pracownika polega na zapewnieniu mu stabilności zatrudnienia, rozumianego jako stała umowa o pracę, z jasnymi warunkami zatrudnienia i określonym zakresem obowiązków zawodowych. Każdy pracownik chce czuć, że jest potrzebny w firmie, a jego praca ma realną wartość dla przełożonych i samego pracodawcy.

Dobry szef może cieszyć się pozytywnym wizerunkiem na zewnątrz i dzięki temu nie będzie miał problemów z uzupełnianiem personelu. A o tym, że dziś nie jest to łatwe świadczą badania Deloitte, przeprowadzone wśród kadry menedżerskiej.

Każdy pracownik powinien zarabiać tyle, na ile jest zaangażowany w pracę, jakie ma obowiązki zawodowe i jaki poziom odpowiedzialności ponosi. Uposażenie to nie tylko miesięczna pensja, ale i wszelkie jego dodatkowe składniki. System wynagradzania w przedsiębiorstwie powinien być jasno określony, co ułatwia pracownikom rozeznanie się w nim.

Stała umowa o pracę jest atutem każdej oferty zatrudnienia. Pracodawca zapewniając bezterminowy kontrakt, zdejmuje z ramion pracownika duży ciężar, jakim jest niepewność utrzymania etatu - twierdzi Halina Goral, specjalistka ds. HR w GoWork.pl. Niestety wiele firm wciąż o tym zapomina i zatrudnia pracowników w oparciu o umowy zlecenie.

Dbanie o rozwój zawodowy zespołu, aktualizację wiedzy i nabywanie nowych umiejętności cennych w pracy zawodowej, to nie tylko przejaw dbałości o pracownika, ale po prostu inwestowanie w swoją firmę. Im lepiej wyszkolona osoba, tym wyższa jest jego wartość dla przedsiębiorstwa. O istocie rozwoju zdają sobie sprawę sami pracownicy, dla których jest to jeden z głównych czynników, wpływających na postrzeganie firmy jako pracodawcy.

Ubezpieczenie zdrowotne opłacane przez pracodawcę, pakiety badań dla pracownika i jego rodziny, karty sportowe, to tylko jedne z wielu dodatkowych benefitów, jakie budują dobry wizerunek pracodawcy i o których chętnie wspominają pracownicy przy wystawianiu opinii dla firmy - dodaje Halina Goral z serwisu GoWork.pl. Warto zatem zapewnić swoim pracownikom atrakcyjne, pozapłacowe pakiety, które nie tylko wpływają na postrzeganie firmy przez osoby w niej zatrudnione, ale są również dobrą formą motywowania Zespołu.

Stworzenie pokoju socjalnego dla pracowników, gdzie w spokoju mogą napić się kawy i poplotkować, to tylko jeden ze sposobów zadbania o ich komfort psychiczny w pracy. Najważniejsze to zachować transparentność działań i informować ich o najważniejszych kwestiach.

Zespół lepiej pracuje, jeśli identyfikuje się ze swoją firmą. To z kolei można uzyskać poprzez dobrą komunikację dwustronną. Dezinformacja albo pozostawianie pracowników w niewiedzy powoduje, że nie przykładają się oni do swoich obowiązków, ponieważ nie wiedzą, do czego tak właściwie one zmierzają.

Nie chodzi o to, aby oddać podwładnym przywilej podejmowania kluczowych dla przedsiębiorstwa decyzji, ale stworzenie systemu, w którym pracownicy mogliby decydować w pomniejszych kwestiach i organizować samodzielnie pracę.

Powinien być atrakcyjny i zróżnicowany. Jednym pracownikom zależy na systemie gratyfikacji finansowej, innym zaś bardziej na pochwałach słownych i docenieniu ich przez przełożonych.

Pracownik lepiej pracuje, jeśli ma oparcie w swoim szefie i może na niego liczyć w różnych kwestiach. Przełożony powinien poznać lepiej podwładnych i zrozumieć ich potrzeby. Dobrze by było, aby wspomagał ich w poważnych problemach, w tym także osobistych i rodzinnych - jeśli zajdzie taka potrzeba.

Organizacja imprez firmowych, pikników rodzinnych czy innych inicjatyw, to element budowania pozytywnego wizerunku dla firmy i jednocześnie spełnienie zróżnicowanych potrzeb i pragnień osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie. Wspólna odskocznia od pracy scala zespół oraz pozwala lepiej się poznać, a zatem zintegrować. Warto zatem raz na jakiś czas organizować eventy dla swoich podwładnych. Okazji ku temu nie powinno zabraknąć. Wystarczy zorganizować dzień owoców. Jego wspólne obchodzenie nie tylko zapewni zespołowi solidną dawkę witamin, ale okaże się również świetną okazja do integracji i pozytywnie przełoży się na atmosferę w miejscu pracy.

 

 

Co można zyskać przy dbaniu o pracowników?

Dobry pracodawca, który dba o swoich podwładnych, łączy strategię biznesową z przemyślaną strategią HR, zna długoterminowe potrzeby dotyczące zakresu planowania zasobów ludzkich i rozwija przyszłych liderów ze swojej załogi. Tworzy odpowiednie dla nich środowisko pracy i kreuje system wartości, z którym każda zatrudniana osoba może się identyfikować.

Pozostawienie pracownikom władzy nad kształtem organizacji, branie pod uwagę ich opinii przy podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych to przejaw szacunku do podwładnych i doceniania ich zaangażowania w rozwój firmy. Każda osoba ma inne potrzeby i pragnienia, a ich rozpoznanie, pozwala na efektywne zarządzanie kadrami przez menedżerów i pracodawców.

Pracownicy cenią firmy, które zapewniają rozwój kompetencji zawodowych, pozwalają załodze dokonywać własnych wyborów i dopasowują systemy motywacyjne do ich indywidualnych oczekiwań. Pracownik może czuć się mocno związany z zakładem, w którym pracuje, jeśli widzi, że ma wpływ na ważne kwestie w jego istnieniu i przyszłym rozwoju. Dobra atmosfera w miejscu pracy również ma niebagatelne znaczenie dla pracowników.

Zadania z zakresu Employer Brandingu mogą obejmować wiele różnych działań, które powinny zmierzać jednak do jednego celu, jakim jest wizerunek pomocnego i sprawiedliwego pracodawcy, któremu na sercu leży dobro osób zatrudnianych w jego firmie.

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL