Równocześnie ewolucja poszerza również transparentność podatników, tj. zwiększa ilość informacji udostępnianych na bieżąco do administracji skarbowej (np. poprzez JPK_VAT), ale także do publicznej wiadomości – czego przykładem może być publikowanie w BIP indywidualnych danych zawartych w CIT-8 największych podmiotów.
W świetle powyższego, obowiązek publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej wydaje się jedynie naturalnym wzmocnieniem już istniejącego trendu. Ustawodawca zdaje się mówić podatnikom: Mam całkiem sporo „surowych" danych o waszych rozliczeniach, ale nie jestem w stanie zweryfikować każdego przypadku indywidualnie. Pokażcie proszę opinii publicznej dlaczego wasze rozliczenie wygląda tak, a nie inaczej. W uzasadnieniu ustawy wprowadzającej zmiany zostało przecież wprost wskazane, że publikacja informacji o realizowanej strategii podatkowej ma służyć organom KAS w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych. Według uzasadnienia, ustawodawca liczy także, że informacje te mają pomóc obywatelom w podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Wygląda na to, że płacenie podatków w Polsce ma stać się elementem społecznej odpowiedzialności biznesu.