Innovation Box
Innovation Box to możliwość obniżenia poziomu opodatkowania dochodu uzyskiwanego z praw własności intelektualnej do 5%. Przy tym wysokość ww. dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym może podlegać każdorazowo obniżeniu. Podstawowym warunkiem skorzystania z ulgi jest poniesienie przez przedsiębiorcę w ciągu roku kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową tzw. kosztów kwalifikowanych.
Czytaj także: Innovation Box - nowa ulga w PIT i CIT od 1 stycznia 2019
Co się zmieni w prawie?
Dematerializacja akcji
Obowiązkowa dematerializacja wszystkich akcji oznaczać będzie, że akcje każdej spółki akcyjnej i komandytowo – akcyjnej przestaną mieć formę dokumentu. Intencją jest całkowite usunięcie z obrotu gospodarczego akcji papierowych i zastąpienie ich akcjami w postaci elektronicznej.
Czytaj także: Dematerializacja akcji - nowe obowiązki spółek
Ustawa zakłada również wprowadzenie rejestru akcjonariuszy, w którym obowiązkowo będą rejestrowane akcje spółek niepublicznych. Rejestr ma być prowadzony przez wskazane w ustawie podmioty, m. in. banki i domy maklerskie.
Ujawnieniu w rejestrze będzie podlegał każdy akcjonariusz, bez względu na poziom zaangażowania kapitałowego oraz rodzaj posiadanych przez niego akcji. Co szczególnie istotne jedynie osoby wpisane do tego rejestru będą uznawane za akcjonariuszy danej spółki. Rejestr będzie jawny dla samej spółki oraz jej pozostałych akcjonariuszy, natomiast osoby trzecie nie będą miały możliwości uzyskania informacji o składzie
Ograniczenie zatorów płatniczych
Od 1 stycznia 2020 roku zostanie wprowadzony system, który ma wesprzeć przedsiębiorców w kwestiach płynności. Otóż, zostaną wdrożone nowe maksymalne terminy płatności. Terminy te będą zależne od tego jakiego typu podmioty będą brały udział w danej transakcji. Najkrótszy maksymalny termin to 30 dni, termin ten może sięgać nawet 60 dni i tylko szczególnych przypadkach może zostać wydłużony.
Czytaj także: Ograniczenia zatorów płatniczych
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
Ministerstwo Finansów uruchomiło Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Jest to rejestr danych dotyczących osób fizycznych, traktowanych jako beneficjenci w polskich spółkach prawa handlowego. Beneficjentem jest osoba fizyczna, która pośrednio lub bezpośrednio sprawuje kontrolę praktyczną nad spółką. W szczególności będą to osoby, które posiadają co najmniej 25 proc. udziałów w spółce. Obowiązek ten dotyczy spółek polskiego prawa handlowego, poza spółkami partnerskimi oraz spółkami akcyjnymi, które są notowane na rynkach regulowanych, a więc są spółkami publicznymi. Rejestr zawiera takie dane jak: nazwisko, PESEL i kraj zamieszkania osoby uznawanej za beneficjenta rzeczywistego. Obowiązek zgłoszenia danych do rejestru powstał 13 października 2019 roku. Spółki, które są już wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego mają czas do 13 marca 2020 r na zgłoszenie danych do rejestru. Wprowadzenie Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych ma znaczenie dla przedsiębiorców, dla których aspekt anonimowości w biznesie jest wysoce istotny.
Czytaj także: Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych - wyzwanie dla podmiotów zagranicznych
Elektroniczny KRS
Od 1 marca 2020 roku sprawy związane z KRS będą załatwiane przez Internet. Oznacza to, że wszystkie wnioski będą elektroniczne, pojawi się możliwość kontaktu z sądem przez Internet, a także zniknie obowiązek składania sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego. Wprowadzenie elektronicznego KRS to na pewno oszczędność czasu i ograniczenie możliwości popełnienia błędu przy składaniu wniosków.
Czytaj także: Problemy przy składaniu e-sprawozdań finansowych do KRS
Z cyfryzacją lepiej się zaprzyjaźnić
Podsumowując, zmiany które obecnie nabierają tempa na pewno maja wiele zalet. Z pewnością przyczynią się do zmniejszenie kosztów obsługi podatków przez przedsiębiorcę, poprawią efektywność kontroli wewnętrznej i zewnętrznej, ograniczą możliwość oszustw podatkowych, zapewnią organom wyższą kontrolę oraz oddadzą pełny obraz kondycji przedsiębiorstw. Państwo na pewno na tym zyska, a przedsiębiorcy?
Patrząc na listę zalet, to faktyczna i jedyna namacalną korzyścią przedsiębiorcy jest obniżenie wydatków związanych z prowadzeniem działalności lub w kolejnych etapach przyspieszenie niektórych procesów. Wygląda na to, że właściciele firm będą mieli pełne ręce roboty aby odpowiednio zastosować się do wszystkich zmian, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i rozwój swojego biznesu.
Faktem jest, że dzięki tym zmianom liczba kontroli z roku na rok spada, spowodowane jest to tym że organ podatkowy otrzymuje dostęp do coraz większej ilości informacji i danych podatnika. Dzięki temu kontroluje tylko te podmioty przy których ma jasny obraz nieprawidłowości. Warto dlatego zadbać o bezpieczeństwo i sprawdzić wszystkie wątpliwości prawno -podatkowe już teraz.