Nowy rok będzie dla wielu przedsiębiorców oznaczał zmianę urzędu skarbowego, z którym rozliczają VAT. Chodzi przede wszystkim o tych, którzy prowadzą działalność w innym miejscu niż ich siedziba. Dotychczas w takich przypadkach składali deklaracje i wpłacali należny podatek w urzędzie skarbowym, na terenie którego prowadzili biznes. Od 1 stycznia, niezależnie od tego, w ilu miejscach prowadzą działalność, będą się rozliczali z urzędem właściwym dla ich siedziby.
Nowe przepisy jednak nie dają jasnej odpowiedzi na niektóre praktyczne kwestie związane z tą zmianą. Ustawa wprowadzająca zmiany w VAT odpowiada tylko na jedno z takich pytań: sprawami wszczętymi i niezakończonymi przed 1 stycznia zajmują się urzędy właściwe dla danego podatnika przed 1 stycznia. Ale próżno w tych przepisach szukać odpowiedzi np. na pytanie: czy podatnik, który ma fabrykę w innym mieście niż główna siedziba, powinien się na nowo rejestrować?
Urzędy milczą
O sprawie tej skąpo informują władze skarbowe. Tylko na nielicznych stronach internetowych izb skarbowych (np. poznańskiej) zamieszczono informację o zmianie właściwości miejscowej. Ale co konkretnie mają w związku z tym zrobić podatnicy – już nie wiadomo.
O wyjaśnienie tej sprawy „Rz" poprosiła Ministerstwo Finansów. Biuro prasowe resortu w odpowiedzi uspokaja: tacy podatnicy nie będą musieli składać nowego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Zmiana następuje bowiem z urzędu.
MF wyjaśnia też, że od nowego roku deklaracje, informacje podsumowujące oraz korekty tych dokumentów za okresy rozliczeniowe występujące przed tą datą, w tym za ostatni okres rozliczeniowy 2015 r., składa się do urzędu skarbowego właściwego po zmianie.