Choć ustawa reformująca administrację skarbową została już podpisana przez prezydenta i opublikowana, to nie wszystkie szczegóły organizacji fiskusa są oczywiste. Wciąż nie opublikowano projektów rozporządzeń, które przewidywałyby właściwość terytorialną urzędów skarbowych w ramach nowej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Nie ma też rozstrzygnięć co do dalszego losu tzw. urzędów dla dużych podatników.
Biuro prasowe Ministerstwa Finansów na pytanie o dalsze funkcjonowanie tych urzędów odpowiedziało ogólnie: nowe regulacje utrzymają dotychczasowe rozwiązania. Ma to zapewnić „sprawną kontynuację przejętych zadań i tym samym prawidłową realizację zadań nałożonych na organy KAS".
Dziś urzędy dla dużych podatników obsługują największe firmy, których przychody przekraczają 5 mln zł rocznie. Takich urzędów jest w kraju 20, w większości po jednym na województwo. Rozwiązanie okazało się trafione. Urzędy te na ogół lepiej rozumieją specyfikę dużego biznesu. Tak ocenia je Tomasz Misiak, senior manager w dziale doradztwa podatkowego firmy PwC.
– Przedsiębiorcy na ogół chwalą sobie współpracę z takimi urzędami, głównie z tego względu, że urzędnicy w nich zatrudnieni rozumieją specyfikę dużego biznesu. To buduje zaufanie do państwa, bardzo cenione przez przedsiębiorców – mówi Misiak.
Podobnego zdania jest Mariusz Korzeb, doradca podatkowy i ekspert Pracodawców RP. Sugeruje jednak, że reforma administracji skarbowej może być okazją do lepszego wykorzystania potencjału tych urzędów.