Fiskus coraz baczniej przygląda się podatnikom. I nie chodzi już tylko o wnikliwsze kontrole, ale o to, że firmy mają każdego roku więcej biurokratycznych obciążeń w relacjach z fiskusem. Od 2021 r. jeszcze ich przybędzie – przede wszystkim największym firmom.
Podatnicy CIT o rocznych obrotach ponad 50 mln euro będą musieli pod koniec roku podatkowego sporządzić i opublikować na swojej stronie internetowej sprawozdanie ze „strategii podatkowej". Nowy art. 27c definiuje, co jest ową strategią. To w większości informacje, które fiskus i tak już posiada, ale podatnik będzie musiał podać je jeszcze raz do publicznej wiadomości. Chodzi m.in. o złożone wnioski o interpretacje prawa podatkowego (także o wiążące informacje stawkowe i akcyzowe), złożone informacje o schematach podatkowych (tzw. MDR-ach) oraz transakcje z podmiotami powiązanymi o wartości przekraczającej 5 proc. sumy bilansowej aktywów. Trzeba będzie też ujawnić wewnętrzne procedury w firmie związane z wykonywaniem obowiązków podatkowych.
Czytaj także: