Kryzys gospodarczy ostatnich lat pozwolił na identyfikację nowych obszarów, newralgicznych z punktu widzenia pomocy publicznej, potencjalnie niedozwolonej oraz podlegającej zwrotowi w celu ochrony konkurencji na unijnym wspólnym rynku. Obecnie nie budzi kontrowersji, że pomoc publiczną może stanowić każda korzyść przyznana przedsiębiorcy przez państwo, również przez rezygnację z części należnych dochodów, na przykład w formie zwolnień podatkowych.
W wytycznych z 3 czerwca 2016 r. Komisja Europejska wskazała, że pomimo, iż podatki bezpośrednie należą do wyłącznej kompetencji państw członkowskich Unii Europejskiej, przepisy podatkowe państw członkowskich oraz interpretacje podatkowe wydawane na gruncie podatku od osób prawnych muszą być zgodne z unijnymi zasadami pomocy publicznej. Zasady te wiążą państwa członkowskie i mają prymat nad prawodawstwem krajowym.
Co do zasady więc akt prawny, który różnicuje sytuację podatników – przedsiębiorców znajdujących się w podobnej sytuacji faktycznej i prawnej, może stanowić pomoc publiczną. Również interpretacja podatkowa zatwierdzająca metodę szacowania cen transferowych w transakcjach wewnątrzgrupowych na warunkach odmiennych niż w transakcjach między podmiotami niezależnymi, tj. nienależącymi do grupy kapitałowej może stanowić pomoc publiczną. Transakcje prowadzone wewnątrz grupy kapitałowej powinny bowiem przebiegać na warunkach rynkowych, tj. zgodnie z zasadą arm's lenght principle.
Mądremu wystarczą dwa słowa...
Komisja Europejska w celu zwiększenia świadomości, jakie środki mogą potencjalnie stanowić pomoc publiczną opublikowała 16 maja 2016 r. Komunikat w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE (dalej jako: „Komunikat"). W odniesieniu do interpretacji podatkowych Komisja zwróciła uwagę, że wydanie interpretacji podatkowej może stanowić udzielenie niedozwolonej pomocy publicznej w sytuacji, w której:
- interpretacja została wydana z naruszeniem krajowego prawa podatkowego, co doprowadziło do zaniżonego opodatkowania;