Pomimo zmiany brzmienia od 1 stycznia 2016 r. przepisu ordynacji podatkowej, kwestia wystąpienia przez płatnika z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty dalej budzi wiele wątpliwości, które pojawiają się w toku postępowań wszczętych jeszcze przed 2016 rokiem.
Istotą problemu, jak w wielu innych przypadkach, jest nieklarowne sformułowanie przepisu przez ustawodawcę. Co więcej, powstaje niejednolita linia orzecznicza, co sprawia, że płatnicy znajdują się w niepewnej sytuacji związanej z bardzo ważnym dla nich zagadnieniem.
Wszystko skupia się wokół treści art. 75 § 2 ordynacji podatkowej, który do końca 2015 r. stanowił, że płatnik może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku, jeżeli w złożonej deklaracji wykazał oraz wpłacił podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku lub wysokości większej od należnej, a także w sytuacji, kiedy nie był obowiązany do złożenia deklaracji, a wpłacił podatek w wysokości większej niż należna. Obecnie przepis jest jasny. Problem dotyczy natomiast postępowań, które zostały wszczęte przed zmianą przepisów w 2016 r. i toczą się do tej pory.
Kwestią niepewną, którą starają się wyjaśnić sądy i organy podatkowe, jest to czy płatnik ma prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku tylko w przypadku, kiedy poniósł uszczerbek w swoim majątku, czy również wtedy, kiedy taki uszczerbek poniósł podatnik. Okazuje się, że dogłębna analiza normy, przeprowadzana przez składy orzekające sądów, nie pozwala na sformułowanie jednolitej linii orzeczniczej. Sądy dalej nie mogą obrać wspólnego kierunku przy wydawaniu wyroków w sprawach, które zostały wszczęte przed styczniem 2016 r. Szala zdaje się być jednak przechylona na niekorzyść płatników.
Czy musi powstać strata
Analizując dosłowne brzmienie przepisów, nigdzie nie znajdziemy wzmianki o uzależnieniu możliwości wnioskowania o stwierdzenie nadpłaty podatku przez podmiot od faktu poniesienia przez niego straty. Mogłoby się więc wydawać, że nie powinno być żadnego problemu związanego z wykładnią tej normy. Z takiego założenia wyszedł np. Naczelny Sąd Administracyjny orzekając, że niezasadne jest stwierdzenie, iż płatnik może wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty tylko wtedy, kiedy sam poniesie uszczerbek na swoim majątku. Uznał, że przepis o.p. należy interpretować w ten sposób, że zawarte jest w nim również prawo płatnika do złożenia wniosku nawet wtedy, gdy pobrał on od podatnika podatek w wysokości wyższej od należnej, a więc gdy doszło do uszczerbku po stronie samego podatnika (wyrok NSA z 4 sierpnia 2014 r., II FSK 1898/12). Podobne twierdzenia zawarte są również w innych orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, np. w wyroku NSA z 2 października 2012 r. (II FSK 289/11), wyroku NSA z 18 grudnia 2014 r. (II FSK 544/13), czy wyroku NSA z 9 sierpnia 2016 r. (II FSK 1951/15).