- nie były znane organowi, który wydał decyzję.
Na wznowienie wielkich szans nie mają skarżący, którzy powołują się na rozbieżną wykładnię przepisów podatkowych. W wyroku z 24 sierpnia 2017 r. NSA stwierdził, że podstawą wznowienia postępowania nie może być odmienna wykładnia przepisów prawnych. Takie twierdzenie nie jest ani nową okolicznością faktyczną, ani nowym dowodem uzasadniającym wznowienie postępowania podatkowego, nawet gdy jest rezultatem interpretacji innych organów administracji publicznej (II FSK 1840/15). Podstawą wznowienia postępowania są bowiem błędne ustalenia stanu faktycznego, a nie odmienna interpretacja przepisów prawnych dokonana po wydaniu decyzji ostatecznej.
W tym samym orzeczeniu NSA podkreślił również, że wznowienia nie uzasadnia zmiana oceny materiału dowodowego. W jego ocenie, podważanie ocen przyjętych wcześniej na rzecz sformułowania odmiennych, przyjętych po wznowieniu postępowania, jest nadużyciem prawa procesowego. Przy czym, co ciekawe, w spornej sprawie z takiego „fortelu" próbował skorzystać nie podatnik, ale fiskus, który zgodnie z przepisami może z urzędu wznowić postępowanie. NSA przypomniał, że nowe okoliczności faktyczne i nowe dowody mogą stanowić podstawę wznowienia postępowania, jeżeli są dla sprawy istotne. Muszą zatem dotyczyć przedmiotu sprawy oraz mieć znaczenie prawne i w konsekwencji wpływ na zmianę treści decyzji w kwestiach zasadniczych.
Komentarz eksperta
Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, dyrektor departamentu podatków kancelarii Prof. W. Modzelewskiego
Nie należy rezygnować ze „zwykłej" ścieżki odwoławczej
Postępowanie wznowieniowe jest trybem nadzwyczajnym i tylko w nadzwyczajnych przypadkach należy się na nie decydować, w żadnym przypadku nie rezygnując ze „zwykłej" ścieżki odwoławczej od decyzji podatkowej. Wznowienie postępowania ma bowiem zamknięty katalog przesłanek, trudnych do spełnienia (w niekoniecznie oczywisty dla podatnika sposób) tylko po lekturze art. 240 § 1 ordynacji podatkowej, bez przeglądu orzecznictwa. Ponadto, z oczywistych powodów sami urzędnicy aparatu skarbowego nie są zainteresowani uchylaniem własnych decyzji, co tym bardziej zmniejsza skuteczność wniosków o wznowienie. Rezygnując zatem z odwołania, czy skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na rzecz wznowienia postępowania można zamknąć sobie skutecznie drogę do sądu.