Kiedy wydatki na audyt są podatkowym kosztem

Jeśli spółka nie będzie stroną transakcji, badanie kondycji firmy nie będzie miało związku z jej działalnością gospodarczą.

Publikacja: 19.10.2015 08:17

Kiedy wydatki na audyt są podatkowym kosztem

Foto: 123RF

Skarbówka twierdzi, że badanie due diligence (kondycji firmy) powinien przeprowadzić inwestor. Jeśli zrobi to inny podmiot, fiskus zakwestionuje rozliczenie wydatków w podatkowych kosztach. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.

Wystąpiła o nią spółka zajmująca się wynajmem powierzchni biurowych. Jej udziałowcem jest inna spółka, wobec której toczy się postępowanie upadłościowe. Syndyk ogłosił przetarg na jej sprzedaż. Pokrywa on koszty opisu i oszacowania przedmiotu sprzedaży. Wydatki na audyt (due diligence) muszą ponieść spółki zależne, m.in. ta, która wystąpiła o interpretację.

Jest to przede wszystkim koszt obsługi prawnej procesu due diligence. Chodzi m.in. o pomoc w przygotowaniu dokumentów do udostępnienia potencjalnym oferentom, doradztwo dotyczące przekazywanych informacji, odpowiedzi na pytania kierowane przez inwestorów, wsparcie w procesie negocjowania i przygotowania umowy.

Spółka musi także ponieść koszty obsługi technicznej audytu, przede wszystkim udziału ekspertów w dziedzinie prowadzenia procesów budowlanych, którzy będą uczestniczyli w wizjach lokalnych budynków.

Kolejny wydatek to opłaty za utworzenie wirtualnego portalu informacyjnego wraz z obsługą informatyczną oraz za przygotowanie papierowej kopii dokumentacji do wglądu audytorów.

W czasie due diligence będzie badana spółka, wobec której toczy się postępowanie upadłościowe, a także spółki zależne. Dzielą się one wydatkami. Czy można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Spółka, która złożyła wniosek o interpretację, twierdzi, że tak.

Wydatek na due diligence ma bowiem na celu nabycie udziałów przez nowego inwestora. Taka transakcja oznacza możliwość rozwoju jej działalności. W interesie spółki leży więc jak najszybsze i sprawne przeprowadzenie audytu. Dodaje, że ułatwi jej to też bieżącą działalność, chociażby dzięki uporządkowaniu dokumentacji prawnej i technicznej.

Fiskus nie zgodził się z tym stanowiskiem. Jego zdaniem wydatki na przeprowadzenie due diligence nie mają związku z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą.

Co do zasady tego rodzaju wydatki ponoszone są przez potencjalnego inwestora w celu obiektywnej oceny sytuacji finansowej i operacyjnej podmiotu, którego udziały ma zamiar nabyć. Pomagają też poznać i ocenić ryzyko związane z planowaną transakcją oraz szczegółowo zaplanować harmonogram procesu inwestycyjnego.

W opisanej sprawie spółka nie będzie jednak stroną transakcji. Wydatki na audyt są kosztami ponoszonymi na rzecz innych podatników. Spółka nie może więc odliczyć ich od swoich przychodów.

numer interpretacji: IBPB-1-3/4510-120/15/MO

Skarbówka twierdzi, że badanie due diligence (kondycji firmy) powinien przeprowadzić inwestor. Jeśli zrobi to inny podmiot, fiskus zakwestionuje rozliczenie wydatków w podatkowych kosztach. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.

Wystąpiła o nią spółka zajmująca się wynajmem powierzchni biurowych. Jej udziałowcem jest inna spółka, wobec której toczy się postępowanie upadłościowe. Syndyk ogłosił przetarg na jej sprzedaż. Pokrywa on koszty opisu i oszacowania przedmiotu sprzedaży. Wydatki na audyt (due diligence) muszą ponieść spółki zależne, m.in. ta, która wystąpiła o interpretację.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara