Jak zdobyć zaświadczenia z US o wysokości ewentualnych zaległości podatkowych?

Dzięki wydanemu przez urząd skarbowy potwierdzeniu wysokości zaległości podatkowych sprzedającego przedsiębiorstwo, jego nabywca ogranicza swoją odpowiedzialność do kwoty podanej w tym dokumencie.

Publikacja: 24.08.2017 06:10

Foto: Rzeczpospolita

- Prowadzę działalność gospodarczą, którą chcę zlikwidować i sprzedać innemu podmiotowi. Aby uniknąć w przyszłości niepotrzebnych problemów z urzędem skarbowym chcę wystąpić o wydanie zaświadczenia o wysokości ewentualnych zaległości podatkowych. Co taki wniosek powinien zawierać? Czy aby go uzyskać trzeba spełnić jakieś dodatkowe warunki? – pyta czytelnik.

Przepisy prawa podatkowego (art. 112 § 1 ordynacji podatkowej, dalej: o.p.) określają, że to nabywca przedsiębiorstwa (lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa) odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy przy zachowaniu należytej staranności nie mógł on wiedzieć o tych zaległościach. Celem przewidzianej w art. 112 o.p. instytucji odpowiedzialności osoby trzeciej – nabywcy majątku podatnika za zobowiązania jest zabezpieczenie należności Skarbu Państwa, gdy podatnik (płatnik) okaże się niewypłacalny na skutek zbycia majątku (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 9 stycznia 2013 r., III AUa 1037/12).

Zakres odpowiedzialności nabywcy jest jednak ograniczony do wartości nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Nie obejmuje bowiem należności takich jak podatki niepobrane oraz pobrane, a niewpłacone przez płatników lub inkasentów, odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych a także oprocentowania niezwróconych w terminie zaliczek naliczonego podatku od towarów i usług, powstałych po dniu nabycia. Wspomnianego ograniczenia nie stosuje się do nabywców będących małżonkami lub członkami rodziny podatnika, a więc zstępnych, wstępnych, rodzeństwa, małżonków zstępnych, osoby pozostającej w stosunku przysposobienia oraz pozostającej z podatnikiem w faktycznym pożyciu.

Warto się zabezpieczyć

Nabywca może podlegać skutecznej ochronie, jeżeli będzie posiadał zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych zbywającego przedsiebiorstwo. Zgodnie z art. 112 § 6 o.p. nabywca nie odpowiada za zaległości podatkowe, które nie zostały wykazane we wspomnianym zaświadczeniu.

Zaświadczenie jest wydawane, jeśli urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa, lub osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego. Wspomniane zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania (art. 306a § 2 i 3 o.p.).

Uwaga! Nabywca odpowiada także za zaległości podatkowe i inne należności zbywcy (odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych, niezwrócone w terminie zaliczki naliczonego podatku od towarów i usług oraz za oprocentowanie tych zaliczek czy koszty postępowania egzekucyjnego), z zastrzeżeniem powstałych po dniu nabycia odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych oraz oprocentowania niezwróconych w terminie zaliczek naliczonego podatku od towarów i usług, powstałe po dniu wydania wspomnianego zaświadczenia, a przed dniem nabycia przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części), jeśli od dnia wydania zaświadczenia do dnia zbycia upłynęło więcej niż 30 dni. Jeśli więc od wydania wspomnianego zaświadczenia do nabycia przedsiębiorstwa upłynie więcej niż 30 dni, to nabywca ponosi odpowiedzialność za zaległości podatkowe i inne należności zbywcy (np. wskazane wyżej niezwrócone w terminie zaliczki naliczonego podatku od towarów i usług) powstałe po dniu wydania zaświadczenia.

Tylko na wniosek

Stosownie do art. 306g § 1 o.p. zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych zbywającego wydają organy podatkowe na wniosek zbywającego lub na wniosek nabywcy, ale za zgodą zbywającego. Gdy z wnioskiem występuje nabywca, powinien przedstawić jako załącznik do tego wniosku pisemną zgodę zbywającego na wydanie nabywającemu zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych zbywcy.

Który organ

Zaświadczenia wydają organy podatkowe. W przypadku wniosku o wydanie zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych zbywcy przedsiębiorstwa będzie to organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę zbywcy.

Treść i termin

W zaświadczeniu o wysokości zaległości podatkowych zbywcy organ podatkowy określa wysokość zaległości podatkowych zbywającego na dzień wydania zaświadczenia. Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.

„Jeżeli organ rozpoznaje wniosek o wydanie zaświadczenia o nie- zaleganiu w podatkach i w okresie, w którym jest zobligowany do jego rozpoznania stwierdza, że wobec podatnika wydano decyzje wymiarowe, z których wynika zaległość podatkowa, a od których wniesiono odwołanie, to nie może stwierdzić nieistnienia zaległości i zaznaczyć, że prowadzone jest postępowanie podatkowe" (wyrok NSA w Warszawie z 19 września 2014 r., II FSK 2248/12).

Nie za darmo

Wydanie zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych zbywcy przedsiębiorstwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 21 zł. Opłata ta jest pobierana zgodnie ze szczegółowym wykazem przedmiotów opłaty skarbowej, stawek oraz ich zwolnień zawartych w ustawie z 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej. Zgodnie z tą ustawą opłatę skarbową uiszcza się gotówką w kasie organu podatkowego lub bezgotówkowo na rachunek tego organu. Składając wniosek o wydanie wspomnianego zaświadczenia wnioskodawca powinien przedstawić dowód uiszczenia opłaty skarbowej. ?

- Prowadzę działalność gospodarczą, którą chcę zlikwidować i sprzedać innemu podmiotowi. Aby uniknąć w przyszłości niepotrzebnych problemów z urzędem skarbowym chcę wystąpić o wydanie zaświadczenia o wysokości ewentualnych zaległości podatkowych. Co taki wniosek powinien zawierać? Czy aby go uzyskać trzeba spełnić jakieś dodatkowe warunki? – pyta czytelnik.

Przepisy prawa podatkowego (art. 112 § 1 ordynacji podatkowej, dalej: o.p.) określają, że to nabywca przedsiębiorstwa (lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa) odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy przy zachowaniu należytej staranności nie mógł on wiedzieć o tych zaległościach. Celem przewidzianej w art. 112 o.p. instytucji odpowiedzialności osoby trzeciej – nabywcy majątku podatnika za zobowiązania jest zabezpieczenie należności Skarbu Państwa, gdy podatnik (płatnik) okaże się niewypłacalny na skutek zbycia majątku (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 9 stycznia 2013 r., III AUa 1037/12).

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara