Interpretacje: fiskus odmawia wyjaśnień

Dotychczasowa praktyka wskazuje, że organy chętnie korzystają z przyznanego im uprawnienia do niewydawania interpretacji nawet w sprawach tak powszechnych, jak darowizny pomiędzy członkami najbliższej rodziny.

Publikacja: 21.08.2017 02:00

Interpretacje: fiskus odmawia wyjaśnień

Foto: Fotolia

Odpowiedź na pytanie, jak wygląda praktyka stosowania przepisów o klauzuli można znaleźć w odpowiedzi na interpelację poselską nr 11902 z 10 kwietnia 2017 r. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w okresie od 15 lipca 2016 r. do 27 kwietnia 2017 r.:

1) wydano 584 postanowienia o odmowie wydania interpretacji indywidualnych,

2) w 239 przypadkach złożono zażalenia na ww. postanowienie, a w 93 przypadkach skargę do sądu administracyjnego.

Jednocześnie w ciągu roku wpłynęło jedynie sześć wniosków o wydanie opinii zabezpieczającej, przy czym:

1) w dwóch przypadkach odmówiono wydania opinii,

2) w dwóch przypadkach wydane zostało postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia,

3) kolejne dwa wnioski są w trakcie analizy.

Interpretacje indywidualne...

Z danych Ministerstwa Finansów na pierwszy plan wysuwa się liczba odmów wydania interpretacji indywidualnych. Tendencja odmowy wydawania interpretacji nie dotyczy, niestety, określonego katalogu spraw. Dlatego nie ma możliwości jednoznacznego wskazania sytuacji, w których istnieje większe ryzyko stosowania klauzuli. Wynika to z faktu, że przepisy w zakresie klauzuli, co już zostało podkreślone, posługują się pojęciami nieostrymi, dając organowi możliwość zakwestionowania zasadności praktycznie każdej czynności, która może prowadzić do osiągnięcia korzyści podatkowej rozumianej stosunkowo szeroko. Organy chętnie korzystają z przyznanego im uprawnienia odmowy wydania interpretacji, nawet w sprawach tak powszechnych, jak darowizny pomiędzy członkami najbliższej rodziny. Działania organów w tym zakresie są poważną barierą dla przekazywania majątku na rzecz najbliższych, w tym również w ramach sukcesji firmy.

Zauważalna jest też tendencja do odmów wydania interpretacji w ramach zwykłych czynności reorganizacyjnych dotyczących prowadzonej działalności, takich jak przekształcenia czy wniesienie wkładu do spółki. Czynności takie nieodzownie związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz jego rozwojem, który często uzasadnia tego typu rozwiązania.

Zauważalna obecnie praktyka prowadzi do wniosku, że:

1) Przepisy klauzuli stanowią proste i niewymagające od organu należytego uzasadnienia narzędzie do odmowy wydawania interpretacji indywidualnych.

2) Podatnicy coraz częściej pozbawiani są możliwości uzyskania ochrony płynącej z interpretacji, co skutkuje brakiem pewności co do prawidłowości oceny skutków podatkowych.

3) Organy w sposób dowolny kwalifikują czynność jako mogącą prowadzić do unikania opodatkowania – pojawienie się jakiejkolwiek oszczędności podatkowej w ramach zwykłych czynności restrukturyzacyjnych budzi podejrzenie organów.

4) Stopniowo wypaczana jest istota i cel interpretacji indywidualnych.

...i ich moc ochronna

W świetle przepisów przejściowych, jeżeli organy podatkowe stwierdzą, że po 1 stycznia 2017 r. podatnik uzyska korzyść podatkową, odwołując się do interpretacji indywidualnej wydanej przed wejściem w życie regulacji dotyczących klauzuli, to interpretacja ta nie zapewni mu ochrony. Oznacza to, że organ podatkowy może bez przeszkód zastosować przepisy dotyczące klauzuli, pomimo posiadania przez podatnika interpretacji wydanej przed wejściem w życie przepisów o klauzuli, jeżeli dotyczy ona korzyści podatkowych osiąganych po 1 stycznia 2017 r.

Moc ochronna interpretacji indywidualnych w kontekście nowych regulacji i zmian przepisów przejściowych klauzuli powodowała wiele pytań podatników. Wydaje się jednak, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 czerwca 2017 r. (II FSK 935/17) rozwiał ostatecznie wątpliwości w tym zakresie. Spór dotyczył spółki, która – posiadając interpretację indywidualną wydaną przed 15 lipca 2016 r. – złożyła wniosek o wydanie kolejnej, potwierdzającej, że pierwotna chroni spółkę po wejściu w życie nowych regulacji. Sąd argumentował jednak, że w zakresie, w jakim przepisy określają ramy ochrony z interpretacji, nie mogą być przedmiotem postępowania interpretacyjnego. Oznacza to, że podatnik, chcąc rozwiać swoje wątpliwości, zmuszony jest do wystąpienia z wnioskiem o wydanie stosunkowo drogiej opinii zabezpieczającej. Można się spodziewać, że w kolejnych rozstrzygnięciach sądy administracyjne będą podzielać opinię wyrażoną przez NSA.

Na co zwrócić uwagę

Z uwagi na to, że dotychczas nie została wydana żadna pozytywna opinia zabezpieczająca, nie można wskazać, jakiego rodzaju argumenty podatników organ może uznać za przesądzające o tym, że czynność nie stanowi unikania opodatkowania, nawet jeśli prowadzi do osiągnięcia korzyści podatkowej.

Przez rok obowiązywania przepisów o klauzuli Ministerstwo Finansów opublikowało jednak dwie odmowy wydania opinii. Ich uzasadnienia są istotną wskazówką, jak może kształtować się dalsza praktyka stosowania przepisów.

Analiza obu odmów pozwala uzyskać syntetyczny obraz szczególnie istotnych czynników, na które zwraca uwagę Szef Krajowej Administracji Skarbowej jako organ upoważniony do wydawania opinii.

Zwraca on bowiem szczególną uwagę na:

1) treść ekonomiczną i gospodarczą podejmowanych czynności,

2) istotność czynności w kontekście działalności gospodarczej podatnika,

3) przyczyny przesądzające o wyborze sposobu przeprowadzenia czynności,

4) wnikliwą ocenę i porównanie korzyści ekonomicznych i podatkowych, związanych z czynnościami, na których podstawie ocenia, jakim interesem rzeczywiście kierował się podatnik,

5) ocenę liczby czynności i ich celowości pod kątem organizacyjnym i ekonomicznym, a także ich wzajemne powiązania,

6) konieczność wykorzystania podmiotów pośredniczących lub celowych, ze wykazaniem przez podatnika zasadności ekonomicznej bądź organizacyjnej wyboru sposobu przeprowadzenia czynności,

7) wnikliwą ocenę dowodów dostarczonych przez podatnika na poparcie swojego stanowiska pod kątem istnienia rzeczywistego interesu ekonomicznego bądź organizacyjnego danej czynności, takich jak kalkulacje ekonomiczne, korespondencję pomiędzy podmiotami, sprawozdania z czynności itp.,

8) rzeczywistą korzyść ekonomiczną, jaką chciał uzyskać podatnik i jej faktyczne, obiektywne istnienie.

Przykład

Połączenie nie jest uznawane za korzystniejszy pod kątem ekonomicznym sposób wyeliminowania zbędnego podmiotu funkcjonującego w ramach grupy niż likwidacja.

9) stopień komplikacji zespołu czynności.

Dotychczas wydane odmowy stanowią informację dla podatników, na jakie elementy wniosku należy zwrócić szczególną uwagę. Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej powinien być kompleksowy i uwzględniać nie tylko profesjonalną analizę prawną w zakresie możliwych wariantów czynności, lecz także pogłębioną analizę ekonomiczną.

Wątpliwości i problemy

Obawy i wątpliwości po stronie podatników powstają nie tylko z powodu braku opinii zabezpieczających i dużej liczby odmów wydania interpretacji indywidualnych. Niepewność wynika przede wszystkim z konstrukcji przepisów o klauzuli, a dokładnie nieostrości pojęć, którymi się ona posługuje. Rozumienie pojęć, takich jak „przede wszystkim", „mało istotne", „w szczególności", „podmiot działający rozsądnie", z uwagi na brak orzecznictwa oraz bogatej praktyki, pozostaje niewyjaśnione. Na kilka problemów w tym zakresie zwrócił uwagę także Rzecznik Praw Obywatelskich, który w piśmie z 31 stycznia 2017 r. (V.511.25.2017.EG) zwrócił się do ministra rozwoju i finansów o ustosunkowanie się m. in. do:

- wątpliwości związanych z nieostrymi pojęciami,

- znaczenia opinii Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikania Opodatkowania,

- kwestii zakresu stosowania przepisów klauzuli do czynności podejmowanych przez zwykłych podatników, gdyż w świetle uzasadnienia do ustawy nowelizującej, powinny być one stosowane wyłącznie do szczególnie szkodliwych struktur,

- możliwości uzyskania przez podatników interpretacji indywidualnych w świetle nasilających się postanowień o odmowach ich wydania,

- kwestii zachowania bądź utraty mocy ochronnej dotychczas wydanych interpretacji indywidualnych oraz praktyki organów w tym zakresie.

Rzecznik spytał także czy planowane jest wydanie odpowiednich wytycznych w zakresie stosowania przepisów. Opracowanie takie pozwoliłoby na dogłębniejszą ocenę praktycznego podejścia organów do kwestii stosowania przepisów, gdyż w niektórych krajach, np. w Wielkiej Brytanii, jest swoistym uzupełnieniem samej regulacji.

Niepokój w sferze stosowania przepisów i ich treści budzi także ustawowe ograniczenie rozważań organu do ekonomicznego uzasadnienia czynności. Nietrudno bowiem sobie wyobrazić, że w firmie rodzinnej dochodzi np. do jej przekazania w ramach darowizny. Pomimo iż czynność taka wydawałaby się zupełnie naturalna i ukierunkowana na przetrwanie biznesu, można przyjąć, że brak jej uzasadnienia ekonomicznego, zwłaszcza po stronie darczyńcy – idąc tokiem rozumowania fiskusa – powoduje, że należy zastosować przepisy o klauzuli. Takie podejście wydaje się wprawdzie pozostawać w sprzeczności z ideą wprowadzonych przepisów, jednak z dotychczasowego „dorobku" można wysnuć obawę w tym zakresie. Dlatego tym istotniejsze jest określenie w sposób jasny sytuacji, wobec których klauzula nie może mieć zastosowania.

Wymagana jest analiza prawna i ekonomiczna

Przy występowaniu o opinię zabezpieczającą organowi powinna zostać przedstawiona w szczególności:

– wyczerpująca kalkulacja rzeczywistych korzyści ekonomicznych i podatkowych,

– dokumentacja dowodowa, popierająca celowość wdrożenia rozwiązań i czynników determinujących wybór określonej metody działania,

– udokumentowana, rzeczywista potrzeba wykorzystania określonych podmiotów lub przeprowadzenia konkretnego etapu czynności, a także ich wpływ na cały proces.

Z tego względu podatnicy powinni położyć duży nacisk na konieczność sporządzania dokumentacji potwierdzającej treść ekonomiczną podejmowanych przez nich działań. Dotyczy to w szczególności:

– wewnętrznych analiz ekonomicznych oraz prawnych, w tym porównawczych, przygotowywanych w celu oceny skutków planowanych czynności,

– dokumentów wewnętrznych, takich jak np. uchwały zarządu, uchwały wspólników, listy intencyjne, uzgodnienia pomiędzy podmiotami, protokoły spotkań,

– opinii zewnętrznych ekspertów zawierających ocenę planowanych rozwiązań, ryzyka z nimi związane oraz rekomendacje.

Dokumentacja taka może się okazać przydatna nie tylko na potrzeby wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej, lecz także na wypadek ewentualnej kontroli organów podatkowych.

Zdaniem autora

Praktyka fiskusa zniechęca do inwestycji - Jakub Żurawiński, doradca podatkowy, prawnik w Departamencie Restrukturyzacji i Sukcesji w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Rok obowiązywania przepisów klauzuli nie pozwala jednoznacznie wskazać, w jakich przypadkach może być zastosowana. Dotychczas nie została bowiem wydana żadna decyzja w tym przedmiocie. Jedyne wskazówki w tym zakresie wynikają z ostrzegawczych komunikatów MF oraz odmów wydania opinii zabezpieczających i interpretacji indywidualnych.

Komunikaty MF z pewnością dobrze realizują funkcję prewencyjną klauzuli oraz zniechęcają do wdrażania opisanych struktur. Z drugiej jednak strony, z uwagi na ostatnie doniesienia medialne o tym, że ostrzeżenia będą wydawane dopóki wszelkie schematy optymalizacyjne działające na rynku nie zostaną opisane, mogą budzić poważne obawy przed przeprowadzaniem jakichkolwiek czynności restrukturyzacyjnych. Należy przy tym przyznać, że komunikaty, co do zasady, są dobrze przygotowane merytorycznie i opracowywane w reakcji na bieżące ruchy na rynku.

Odnosząc się z kolei do odmów wydania opinii zabezpieczających można zauważyć, że prezentowane jest obecnie bardzo rygorystyczne stanowisko co do dopuszczalności wdrażania rozwiązań restrukturyzacyjnych, skutkujących osiągnięciem korzyści podatkowej. Co istotne, odmowa wydania opinii zabezpieczającej nie oznacza automatycznie, że do danego schematu wydana zostanie decyzja w przedmiocie unikania opodatkowania. Niestety, z dotychczasowych odmów wynika, że nawet uwarunkowania prawne i organizacyjne przemawiające za daną metodą działania mogą nie stanowić wystarczającej argumentacji wobec organu. Wobec tego konieczne wydaje się opracowywanie dodatkowych analiz ekonomicznych i dokumentacji wspierającej planowany proces.

Niestety, z uwagi na szeroki katalog spraw, w ramach których nie są wydawane interpretacje indywidualne, nie sposób jasno określić zamierzeń resortu w tym obszarze. Praktyka odmów wydawania interpretacji implikuje obecnie konieczność szerszego korzystania z profesjonalnej pomocy prawno-podatkowej. Coraz realniejsza staje się także wizja, że instytucja zaprojektowana w celu ochrony podatników, w obliczu utrzymania dotychczasowej praktyki stanie się bezużyteczna i w efekcie martwa.

Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule niniejszego artykułu, należy wskazać, że wszelkie restrukturyzacje powinny być realizowane przy jeszcze ściślejszej współpracy z odpowiednimi ekspertami. Wydaje się, że rola doradców podatkowych, ekonomistów, specjalistów od planowania strategicznego etc. wzrasta w kontekście potrzeby budowania przekonującego, ekonomicznego uzasadnienia transakcji. Warto poświęcić uwagę także już przeprowadzonym transakcjom i pokusić się o stosowny audyt w celu lepszego przygotowania do ewentualnej kontroli.

Cena, jaką przyjdzie zapłacić podatnikom w kontekście wprowadzonych regulacji, wydaje się niezwykle wysoka nie ze względu na obciążenia podatkowe, lecz na ciężar ogromnej niepewności. Ograniczony dostęp do wiedzy na temat możliwości weryfikacji poprawności rozliczeń w ramach interpretacji indywidualnych, a także zapowiedź publikowania dalszych ostrzeżeń podatkowych wzmagają zniechęcenie do inwestycji czy restrukturyzacji wymaganych dla maksymalizowania zysków, jednocześnie zwiększając ich koszt z uwagi na zapotrzebowanie na specjalistyczne wsparcie. Gdzieś w tle całej dyskusji na temat klauzuli pozostaje jeszcze referendalna zasada in dubio pro tributario, wprowadzona niedawno do ordynacji podatkowej. Z uwagi na zdefiniowane obawy i wątpliwości, być może w obecnych czasach powinna ona nabrać tym donioślejszego znaczenia.

Odpowiedź na pytanie, jak wygląda praktyka stosowania przepisów o klauzuli można znaleźć w odpowiedzi na interpelację poselską nr 11902 z 10 kwietnia 2017 r. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w okresie od 15 lipca 2016 r. do 27 kwietnia 2017 r.:

1) wydano 584 postanowienia o odmowie wydania interpretacji indywidualnych,

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona