Interpretacja indywidualna od samorządowych organów podatkowych

Interpretacje indywidualne kojarzą się zazwyczaj z pismami dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Jednak w niektórych sprawach, aby uzyskać ochronę prawną, trzeba zwrócić się do innych organów.

Publikacja: 05.08.2019 02:00

Interpretacja indywidualna od samorządowych organów podatkowych

Foto: 123RF

Czytaj także:

Organ ma trzy miesiące na wydanie interpretacji podatkowej

Krajowa Administracja Skarbowa obsługuje daniny stanowiące dochód Skarbu Państwa oraz niektóre podatki zasilające budżety samorządowe. Należą do nich:

- podatek od towarów i usług;

- podatek akcyzowy;

- podatek dochodowy od osób fizycznych;

- podatek dochodowy od osób prawnych;

- podatek od czynności cywilnoprawnych;

- podatek od spadków i darowizn;

- podatek od wydobycia niektórych kopalin;

- podatek od gier;

- podatek od niektórych instytucji finansowych.

Sprawy dotyczące tych podatków załatwiają w pierwszej instancji naczelnicy urzędów skarbowych oraz naczelnicy urzędów celnych. Natomiast interpretacje wydaje dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Daniny i opłaty lokalne...

Poza strukturą Krajowej Administracji Skarbowej działają samorządowe organy podatkowe (wójt, burmistrz, prezydent miasta), które wykonują zadania za pomocą urzędów miast (gmin). To właśnie tam można uzyskać interpretacje dotyczące indywidualnych spraw z zakresu niżej opisanych podatków.

1. Podatek od nieruchomości

Najistotniejsza z perspektywy gmin danina, która wiąże się z władaniem majtkiem nieruchomym, to podatek od nieruchomości. Co prawda opodatkowanie osób prywatnych jest symboliczne, to jednak przedsiębiorcy muszą liczyć się ze sporym obciążeniem.

2. Podatek od środków transportowych

Podatek ten dotyczy właścicieli:

- samochodów ciężarowych (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton);

- ciągników siodłowych i balastowych (o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdu powyżej 3,5 ton);

- naczep i przyczep (o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdu powyżej 7 ton);

- autobusów.

3. Podatek leśny

Zasadniczo podatek leśny płacą właściciele gruntów sklasyfikowanych jako lasy, chyba że są one zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Wówczas podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

4. Podatek rolny

Podatek ten wiąże się z władaniem gruntami sklasyfikowanymi jako rolne. Z tym zastrzeżeniem, że grunty rolne zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej podlegają podatkowi od nieruchomości.

5. Inne opłaty

Ponadto urzędy miasta (gminy) obsługują następujące opłaty, do których zastosowanie mają regulacje ordynacji podatkowej:

- opłata skarbowa;

- opłata za posiadanie psa;

- opłata targowa;

- opłata miejscowa;

- opłata uzdrowiskowa;

- opłata reklamowa.

Ochronę prawną związaną z interpretacją przepisów ustaw regulujących wyżej wymienione zobowiązania można uzyskać zwracając się do prezydenta miasta (wójta, burmistrza).

Daniny te obsługiwane są przez niezależnie działające od siebie organy samorządowe, które nie mają odpowiednika Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. W związku z tym możliwości centralnego oddziaływania w celu ujednolicania ich rozstrzygnięć są nieznaczne. Dlatego interpretacje indywidualne są szczególnie istotne w przypadku podatków i opłat lokalnych.

Wniosek bez formularza urzędowego

Dla wnioskowania o interpretacje związane z Krajową Administracją Skarbową przewidziany jest formularz ORD-IN. Ustawodawca nie przewidział odpowiednika dla interpretacji lokalnych. To znaczy, że podanie o interpretację samorządową może być sformułowane dowolnie, pod warunkiem spełnienia wymogów przewidzianych dla tego wniosku.

Dla przypomnienia: we wniosku powinny znaleźć się w szczególności:

- wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego;

- przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej interpretacji tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego;

- oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Trzeba również pamiętać o ogólnych wymogach podania, w szczególności o podaniu podpisu i adresu wnioskodawcy.

Przy formułowaniu wniosku warto pomocniczo korzystać z formularza ORD-IN, aby zyskać pewność, że nie został pominięty żaden istotny element podania.

Postępowanie w urzędzie miasta

Postępowanie uruchomione wnioskiem o wydanie interpretacji zostanie przeprowadzone w urzędzie miasta (gminy). W praktyce oznacza to, że jednostka organizacyjna urzędu zajmująca się załatwianiem danego rodzaju spraw rozstrzygnie również wniosek interpretacyjny. Poza tym postępowanie w organie lokalnym jest podobne do postępowania związanego z Krajową Administracją Skarbową.

Opłata za wniosek wynosi 40 zł za każdy uwzględniony w podaniu stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe. Należy ją uiścić w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku, na rachunek właściwej miejscowo gminy.

Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej umożliwia skorzystania ze zwolnienia z podatku na zasadach przewidzianych dla zwykłych interpretacji indywidualnych.

Wynik rozstrzygnięcia podlega publikacji

Zanonimizowane interpretacje samorządowe są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej właściwego urzędu. Dzięki temu można zorientować się w sposobie rozstrzygania niektórych spraw przez dany organ. Przy czym trzeba pamiętać, że interpretacje samorządowe w cudzych sprawach nie zapewnią ochrony prawnej.

Zmiana albo uchylenie

Prezydent miasta (wójt, burmistrz) może zmienić albo uchylić swoją interpretację. Podatki lokalne wymierzane są w rocznych okresach rozliczeniowych (z płatnością w kilku ratach). W związku z tym zmieniona lub uchylona interpretacja może zapewnić ochronę prawną ze skutkiem obejmującym cały rok, w którym została zmieniona lub uchylona.

Przykład

Pan Jan Borowski jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Uzyskał interpretację, która została uwzględniona w decyzji z 2 stycznia 2019 r., ustalającej zobowiązanie podatkowe na 2019 r. W lutym interpretacja została zmieniona, jednak skutki ochrony prawnej odnoszą się do całego 2019 roku.

* * *

Ostatni artykuł cyklu zostanie poświęcony utrwalonej praktyce interpretacyjnej, która stanowi stosunkowo nowe narzędzie ochrony prawnej.

Autor jest głównym specjalistą w Urzędzie Miasta Szczecin

podstawa prawna: art. 14j ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 900 ze zm.)

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona