VII. Decyzja została wydana na podstawie innej decyzji lub orzeczenia sądu, które zostały następnie uchylone lub zmienione w sposób mogący mieć wpływ na treść wydanej decyzji.
VIII. Decyzja została wydana na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny. Wznowienie następuje w tym przypadku tylko na żądanie strony wniesione w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Chodzi tu wyłącznie o sytuację, gdy w wyniku orzeczenia TK konkretny mający zastosowanie w danej sprawie przepis okaże się niezgodny z Konstytucją, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową. Z kolei okoliczność, że przepis zastosowany w sprawie ma tożsame czy podobne brzmienie do przepisu objętego wyrokiem Trybunału, nie pozwala na uznanie, że wystąpiła przesłanka uzasadniająca zastosowanie art. 240 § 1 pkt 8 o.p. (wyrok WSA we Wrocławiu z 10 lutego 2016 r., I SA/Wr 1832/15).
IX. Ratyfikowana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub inna ratyfikowana umowa międzynarodowa, której stroną jest Polska, ma wpływ na treść wydanej decyzji. W takim przypadku wznowienie postępowania następuje na żądanie strony.
X. Wynik zakończonej procedury wzajemnego porozumiewania lub procedury arbitrażowej, prowadzonych na podstawie ratyfikowanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Polska, ma wpływ na treść wydanej decyzji.
XI. Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE ma wpływ na treść wydanej decyzji, przy czym wznowienie postępowania następuje tylko na żądanie strony wniesione w terminie miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia TSUE w Dzienniku Urzędowym UE. W praktyce musi więc zaistnieć sytuacja, kiedy już po wydaniu ostatecznej decyzji zapadnie orzeczenie TSUE mające wpływ na treść decyzji. Zwrot „ma wpływ na treść wydanej decyzji" oznacza, że między decyzją ostateczną a wyrokiem Trybunału powinien istnieć związek tego rodzaju, że w świetle orzeczenia TSUE powinna zapaść decyzja o treści innej niż decyzja faktycznie wydana. Dla skutecznego podniesienia tego warunku wznowienia postępowania, konieczne jest wskazanie konkretnego orzeczenia TSUE i jego wpływu na treść wzruszanej decyzji ostatecznej.
Do kogo skierować wniosek
Wniosek o wznowienie postępowania składa się w organie podatkowym, który ostatnio rozstrzygał w sprawie, gdyż jest on uprawniony do stwierdzenia istnienia przesłanek do ponownego przeprowadzenia postępowania podatkowego. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przyczyną wznowienia postępowania jest działanie organu, który jako ostatni zajmował się sprawą. W takiej sytuacji o wznowieniu rozstrzyga organ wyższego stopnia. Jeśli uzna on, że istnieją przesłanki uzasadniające wznowienie postępowania, to ma obowiązek wyznaczyć organ właściwy do ponownego przeprowadzenia postępowania i wydania decyzji w sprawie. Trybu tego nie stosuje się gdy decyzja w ostatniej instancji została wydana przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, dyrektora izby skarbowej, dyrektora izby celnej lub samorządowe kolegium odwoławcze.