Firmy stosujące split payment nie będą miały problemów z rozliczeniem kosztów PIT/CIT. Bezpieczne już są wpłaty na rachunki cesyjne, wydłużono termin na zawiadomienie o przelewie na konto, którego nie ma w urzędowym rejestrze. To najważniejsze zmiany w zasadach funkcjonowania białej listy, czyli wykazu podatników VAT, które weszły w życie 1 lipca.
– Można powiedzieć: nareszcie. Wprowadzona 1 września 2019 r. biała lista sprawiła przedsiębiorcom wiele problemów. Ministerstwo Finansów próbowało je rozwiązywać w komunikatach i objaśnieniach, ale firmy z utęsknieniem czekały na zmianę przepisów – mówi Joanna Rudzka, doradca podatkowy, właścicielka kancelarii doradztwa podatkowego.
Blokada płatności
Nerwowość przedsiębiorców spowodowała przede wszystkim groźba sankcji za wpłaty na rachunek, którego nie ma na liście, np. zakaz rozliczania kwot powyżej 15 tys. zł w kosztach PIT/CIT. Okazało się, że część firm w ogóle nie trafiła do wykazu podatników, część się w nim znalazła, ale bez rachunków.
Czytaj także: Biała lista już nie taka straszna dla firm
– Takie firmy automatycznie stały się podejrzane dla kontrahentów, którzy zaczęli wstrzymywać płatności. I to już w zeszłym roku, choć sankcje obowiązują od 1 stycznia – opowiada Beata Hudziak-Nagórska, doradca podatkowy, partner zarządzający w kancelarii 8Tax.