- Prowadzę działalność gospodarczą i chciałbym, aby urząd skarbowy przesyłał mi pisma w formie elektronicznej, gdyż chodzenie na pocztę po odbiór korespondencji jest dla mnie kłopotliwe i czasochłonne. Wiem, że trzeba złożyć wniosek, ale co konkretnie należy tam wpisać? – pyta czytelnik.
Co do zasady sprawy podatkowe załatwiane są w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Zgodnie z art. 144 § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem, za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, pracowników urzędu obsługującego ten organ, funkcjonariuszy lub upoważnionych pracowników innego organu podatkowego lub przez organy lub osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, a także za urzędowym poświadczeniem odbioru za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
To podatnik decyduje, czy korespondencja z organem podatkowym na skrzynkę mailową.
Pod jednym warunkiem
Aby jednak podatnik mógł otrzymywać korespondencję elektronicznie, musi spełnić jeden z warunków wskazanych w przepisach prawa.
Stosownie do art. 144a § 1 o.p. doręczanie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona spełni jeden z następujących warunków: