W art. 10 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej: TWE) ustawodawca unijny wyraził zasadę współpracy, która nakłada obowiązek stosowania prawa unijnego przez wszystkie organy (w tym podatkowe) państw członkowskich zgodnie z wykładnią przyjętą przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej: ETS; obecnie: TSUE). Szczególne znaczenie w tym zakresie ma wyrok ETS z 13 stycznia 2004 r. w sprawie Kühne & Heitz NV przeciwko Produktschap voor Pluimvee en Eieren (sprawa C-453/00). W wyroku tym ETS wskazał, że zgodnie z zasadą współpracy, wyrażoną w art. 10 TWE, organ administracji krajowej ma obowiązek ponownego rozpatrzenia ostatecznej decyzji administracyjnej w celu uwzględnienia wykładni odnośnego przepisu dokonanej w międzyczasie przez ETS, jeżeli: posiada on zgodnie z prawem krajowym uprawnienie do zmiany tej decyzji, decyzja ta jest decyzją ostateczną, a zainteresowany zwrócił się do organu niezwłocznie po powzięciu informacji na temat tego orzeczenia.
Postępowanie podatkowe...
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 r., przyjęcie w całości acquis communautaire (porządku prawnego UE) było warunkiem sine qua non członkostwa Polski w Unii Europejskiej, a co za tym idzie Polska była również zobowiązana do przyjęcia prawa pierwotnego, w tym TWE. W związku z tym ustawodawca polski został niejako zobligowany do nowelizacji ordynacji podatkowej (dalej: o.p.), w wyniku której do art. 240 § 1 tej ustawy dodał punkt 11 (przepis wszedł w życie 1 września 2005 r.).
Zgodnie z tym przepisem wznawia się postępowanie w sprawie zakończonej decyzją ostateczną, jeżeli orzeczenie TSUE ma wpływ na treść wydanej decyzji. Wznowienie postępowania podatkowego w wyniku publikacji sentencji orzeczenia TSUE w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej jest jednym ze sposobów, o których mowa była powyżej, na wzruszenie wcześniejszej niekorzystnej dla podatnika decyzji ostatecznej (np. decyzji ostatecznej dyrektora izby celnej w sprawie podatku akcyzowego). Wznowienie postępowania wymaga oczywiście spełnienia określonych warunków. Przede wszystkim podatnik musi złożyć wniosek o wznowienie postępowania w terminie miesiąca od publikacji sentencji orzeczenia TSUE w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Rozstrzygnięcie TSUE powinno przy tym nastąpić po wydaniu decyzji ostatecznej wydanej przez organ podatkowy i powinno dotyczyć wykładni przepisów, które były podstawą wydania decyzji (należy wskazać wyrok TSUE i jego wpływ na treść wzruszonego aktu). Dopiero gdy zostaną spełnione wszystkie te przesłanki, organ powinien wznowić postępowanie.
...lub sądowo-administracyjne
Jeżeli natomiast sprawa podatkowa trafiła do sądu administracyjnego, który utrzymał w mocy niekorzystną dla podatnika decyzję prawomocnym wyrokiem, to po publikacji sentencji orzeczenia TSUE w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej podatnik ma prawo wystąpić do sądu z żądaniem wznowienia postępowania sądowo-administracyjnego, które należy wnieść w terminie trzech miesięcy, licząc od dnia, w którym strona dowiedziała się o podstawie wznowienia.
Zwrot nadpłaty ...
Poza instytucją wznowienia postępowania podatkowego oraz sądowo-administracyjnego, prawo przewiduje również możliwość skorzystania z instytucji zwrotu nadpłaty podatku. Kwestia zwrotu nadpłaty podatku powstałej w wyniku orzeczenia TSUE jest uregulowana w art. 74 pkt 1 o.p. Zgodnie z tym przepisem jeżeli nadpłata powstała w wyniku orzeczenia TSUE, a podatnik, którego zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 o.p. (zaistnienie zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania) złożył jedną z deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2 (np. deklarację podatku akcyzowego – dla podatników podatku akcyzowego), lub inną deklarację, z której wynika wysokość zobowiązania podatkowego, to wysokość nadpłaty określa podatnik we wniosku o jej zwrot, składając równocześnie skorygowaną deklarację. Tryb zwrotu wprowadzony przez art. 74 o.p. dotyczy m.in. podatników podatku akcyzowego, którzy złożyli deklarację podatku akcyzowego. Instytucja zwrotu nadpłaty jest jednak skierowana do podatników, którzy wcześniej nie spierali się z fiskusem o zwrot podatku.
W zależności od momentu kiedy podatnik złożył wniosek o zwrot nadpłaty, inaczej będzie liczone jej oprocentowanie >patrz ramka.