Ustawodawca przewidział wiele programów i pakietów pomocowych w ramach kolejnych tzw. tarcz antykryzysowych. Do przedsiębiorców, którzy zdecydowali się o wystąpienie o pomoc publiczną, pieniądze płyną szerokim strumieniem. Aplikowanie o wsparcie, na przygotowanych wzorach formularzy i umów, określających odpowiednie załączniki oraz dane, jest szybkie oraz pozbawione nadmiernego formalizmu. Poza wsparciem dostępnym z Państwowego Funduszu Rozwoju pomocy przedsiębiorcom udzielają również inne instytucje państwowe. Urzędnicy odpowiadający za przyznanie pomocy weryfikują kompletność złożonego wniosku oraz zakres przedłożonych, a wymaganych oświadczeń. Na etapie rozpatrywania wniosku nie badają natomiast, czy opisany we wniosku stan faktyczny posiada odzwierciedlenie w rzeczywistości. Beneficjenci uzyskanej pomocy muszą się jednak liczyć z faktem, że gdy przeminą zagrożenia spowodowane wystąpieniem epidemii koronawirusa, z otrzymanych środków oraz wsparcia będzie trzeba się rozliczyć. Trudno bowiem przypuszczać, że pomoc finansowa, której skala łącznie osiągnie kilkaset miliardów złotych, pozostanie bez kontroli państwa.
Wsparcie z Agencji Rozwoju Przemysłu
Przedsiębiorcy, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej, w związku z epidemią COVID-19, otrzymali możliwość wsparcia ze strony Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. (dalej: ARP). Posłuży ono zapewnieniu beneficjentowi płynności finansowej podczas trwania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz przez 12 miesięcy następujących po ich odwołaniu, do czasu ustania negatywnych skutków ekonomicznych dla przedsiębiorców.
Czytaj także: Tarcza antykryzysowa: podatek od subwencji dopiero po umorzeniu
Warunkiem skorzystania z ww. formy wsparcia z APR, jest spadek obrotów gospodarczych w następstwie COVID-19. Natomiast przedsiębiorcy, których trudna sytuacja finansowa nie jest następstwem COVID-19, nie są uprawnieni do otrzymania pomocy. Już w tym miejscu u przedsiębiorców powstaje wiele wątpliwości. Jak już to bowiem wiele razy podnoszono w różnych publikacjach, ustawodawca nie rozstrzygnął, w jaki sposób należy określić spadek obrotów gospodarczych oraz która ich definicja ma w tej sytuacji zastosowanie. Wielkość oraz rodzaj wsparcia są uzależnione zarówno od faktycznych skutków finansowych, jakie przedsiębiorca poniósł na skutek ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, jak również od skali prowadzonej działalności. Ta nieścisłość i dowolność może nastręczyć wielu kłopotów wnioskodawcom. Intencją ustawodawcy było kontrolowanie skali i wielkości środków wypłacanych przedsiębiorcom, a przede wszystkim tego, czy beneficjent wsparcia rzeczywiście ucierpiał w wyniku COVID-19, jeżeli nie na etapie składania wniosku, to na etapie rozliczania pomocy.
Pożyczki, gwarancje i poręczenia
Wsparcie może zostać przyznane w szczególności w formie pożyczek, gwarancji lub poręczenia oraz leasingu lub innych instrumentów związanych z finansowaniem prowadzonej działalności gospodarczej na warunkach rynkowych. Pomoc może być również udzielona w formie innych zwrotnych finansowych instrumentów dłużnych, jeśli strony umowy dotyczącej wsparcia tak postanowią.