Zgodnie z art. 138a § 2 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.), mamy trzy rodzaje pełnomocnictw: ogólne, szczególne i do doręczeń.
Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych. Pełnomocnictwo takie lub zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu, zgłasza mocodawca albo pełnomocnik będący adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym. Zgłoszenie co do zasady następuje w formie dokumentu elektronicznego do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Wzór dokumentu elektronicznego zawierają odpowiednie przepisy wykonawcze. Informacje na temat takich pełnomocnictw Szef Krajowej Administracji Skarbowej umieszcza w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych.
Pełnomocnictwo szczególne, zgodnie z art. 138e o.p., upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej należącej do właściwości organu podatkowego. Pełnomocnictwo takie może być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub ustnie do protokołu. Pełnomocnictwo udzielone na piśmie oraz informacje o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu dołącza się do akt sprawy.
Na podstawie art. 138i § 1 i 2 o.p., udzielenie pełnomocnictwa ogólnego wywiera skutek od dnia wpływu do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych, natomiast pełnomocnictwo szczególne - od dnia zawiadomienia organu podatkowego. Te same zasady dotyczą zmiany, odwołania i wypowiedzenia ww. pełnomocnictw.
Urzędowe formularze nie wydają się potrzebne
Ponadto, stosownie do art. 138j § 1 o.p., urzędowe wzory pełnomocnictw oraz wzory zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictw określa minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia. Wzory te przypominają formularze pozwów w postępowaniu uproszczonym, wnioski składane do sądów rejestrowych etc. Jak wskazuje przepis, w założeniu formularze te powinny uprościć składanie pełnomocnictw. W praktyce jednak, wobec istnienia standardowych, kancelaryjnych wzorów pełnomocnictw, formularze te raczej utrudniają tak podstawową, rutynową wręcz czynność, jaką jest udzielenie pełnomocnictwa.