Zachodnia część Stambułu stanie się wyspą?

Szeroki na 400 metrów i długi na 45 km kanał ma połączyć Morze Czarne i Morze Marmara, a także uczynić z zachodniej części Stambułu wyspę - pisze Reuters. Krytycy tej inwestycji realizowanej przez tureckie władze wskazują jednak, że doprowadzi ona do zniszczenia stanowiska archeologicznego niedaleko Stambułu, a także może spowodować poważne zmiany w środowisku naturalnym.

Aktualizacja: 13.05.2018 13:43 Publikacja: 13.05.2018 13:26

Zachodnia część Stambułu stanie się wyspą?

Foto: Wikimedia Commons

Koszt budowy Kanału Stambulskiego (Kanal Istanbul) ma wynieść ok. 16 mld dolarów. Kanał ma zmniejszyć obciążenie ruchem w cieśninie Bosfor, która dziś łączy Morze Czarne z Morzem Śródziemnym.

Reuters nazywa nowy Kanał jednym z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych prezydenta Recepa Tayyipa Erdogana. Erdogan publicznie mówił o budowie Kanału jako swoim "szalonym projekcie".

Erdogan wyjaśnił, że Kanał ma zmniejszyć ruch w cieśninie Bosfor co ma się przełożyć na mniejszą liczbę wypadków na tym szlaku.

Agencja pisze jednak, że władze wyciszają głosy krytyki ze strony mieszkańców miejscowości, którzy mają zostać wywłaszczeni w związku z inwestycją.

Związek Izb Tureckich Inżynierów i Architektów określa Kanał jako "ekologiczną i urbanistyczną katastrofę" i wzywa do porzucenia tego projektu.

Na terenach na których ma być realizowana inwestycja mieszka ok. 370 tys. osób.

Budowa kanału ma też wymagać zniszczenia dwóch zbiorników wodnych dostarczających 1/3 świeżej wody dla Stambułu. Zwiększy także zasolenie wód gruntowych, wpływając na jakość ziemi pod uprawy rolne nawet w dość odległej Tracji.

Ponadto budowa kanału ma zwiększyć nasycenie tlenem wód Morza Czarnego co ma wpłynąć na tamtejszą faunę i florę.

Ministerstwo Środowiska nie odpowiedziało na prośbę o komentarz w tej sprawie - podaje Reuters.

Erdogan zapewnia, że Kanał zostanie zbudowany niezależnie od tego czy Turcy, którzy zostaną dotknięci jego budową, chcą tego czy nie.

Koszt budowy Kanału Stambulskiego (Kanal Istanbul) ma wynieść ok. 16 mld dolarów. Kanał ma zmniejszyć obciążenie ruchem w cieśninie Bosfor, która dziś łączy Morze Czarne z Morzem Śródziemnym.

Reuters nazywa nowy Kanał jednym z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych prezydenta Recepa Tayyipa Erdogana. Erdogan publicznie mówił o budowie Kanału jako swoim "szalonym projekcie".

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Polityka
USA: Nieudane poszukiwania trzeciego kandydata na prezydenta
Polityka
Nie żyje pierwszy Żyd, który był kandydatem na wiceprezydenta USA
Polityka
Nowy sondaż z USA: Joe Biden wygrywa z Donaldem Trumpem. Jest jedno "ale"
Polityka
Afera na Węgrzech. W Budapeszcie protest przeciwko Viktorowi Orbánowi. "Zrezygnuj"
Polityka
Donald Trump reklamuje Biblię. Sprzedawaną za 59,99 dolarów