Jednoślady podbijają ulice polskich miast

Rośnie popularność jazdy na dwóch kółkach. To nie tylko sposób na weekendowy relaks, ale przede wszystkim skuteczna forma komunikacji w metropolii.

Publikacja: 19.06.2018 20:02

Jednoślady podbijają ulice polskich miast

Foto: pexels.com

Szybko przybywa miast, które wdrażają system wypożyczalni rowerowych. Niekwestionowanym liderem w tej branży jest firma Nextbike. W Polsce już ponad 50 miejscowości posiada lub za chwilę uruchomi system roweru miejskiego. Skąd wśród samorządów boom na tę usługę?

– W zależności od wielkości miasta systemy uzupełniają system transportu publicznego lub wręcz go zastępują – mówi Jakub Giza, specjalista ds. relacji z samorządami w Nextbike'u.

50 tys. rowerów

W Polsce funkcjonują zarówno rozwiązania oparte na stacjach, jak i rowery typu smartbike. – Nextbike wdrożył w Warszawie pierwszy w Polsce i tej części Europy podsystem publicznych rowerów elektrycznych. Na dużo większą skalę rowery elektryczne pojawią się trójmiejskim systemie metropolitalnym – wylicza nasz rozmówca.

Pod tym względem nie odbiegamy od zagranicznych rynków. Więcej, Polska jako kraj wspierający systemy rowerów publicznych stała się przykładem dla innych, choćby Paryża czy Berlina, które obecnie współfinansują działanie rowerów miejskich.

Rynek wynajmu rowerów (bike-sharing) w naszym kraju wciąż jest bardzo perspektywiczny. – Szacujemy, że w kraju mogłoby funkcjonować ok. 50 tys. rowerów publicznych. Obecnie nie osiągnięto nawet połowy tego pułapu – podkreśla Jakub Giza.

Nextbike Polska obsługuje lub będzie w tym roku nadzorował w sumie ponad 40 systemów. Przekłada się to na liczbę blisko 15 tys. rowerów, z których regularnie korzysta 1,5 mln zarejestrowanych użytkowników. Ale liczby te nie obejmują rozstrzygniętego już postępowania na Trójmiejski Rower Metropolitalny, pierwsze w kraju wdrożenie rowerów elektrycznych na tak dużą skalę, oraz również już zakończonego postępowania na projekt „Rowerowe Łódzkie", obejmującego dziesięć miejscowości. A to dodatkowe 5 tys. jednośladów.

Dla operatorów bike-sharing w aglomeracjach to świetny interes. W I kwartale 2018 r. 80 proc. przychodów Nextbike'a pochodziło właśnie z płatności od samorządów (w tym 37 proc. za dostawę sprzętu). Opłaty użytkowników stanowiły zaledwie 1 proc. To nie dziwi, bo rower to dziś chyba najatrakcyjniejsza cenowa forma transportu. Zwłaszcza w polskich miastach, co potwierdzają ubiegłoroczne badania ShopAlike.

Złotówka za godzinę

– Rower cały czas pozostaje najtańszym środkiem transportu, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę darmowy czas przejazdu. W systemach Nextbike'a część użytkowników, wykorzystując rower na krótszych dystansach, nie ponosi z tego tytułu żadnych kosztów poza opłatą inicjalną – mówi specjalista ds. relacji z samorządami w Nextbike'u.

Z analiz ShopAlike wynika, że średni koszt wynajmu roweru w Warszawie to 1 zł za godzinę. A więc to stawka podobna do tej w Sztokholmie. W innych europejskich metropoliach jest już sporo drożej (wyjątkiem jest Amsterdam): w Paryżu trzeba zapłacić bowiem 4,2 zł/h, podobnie zresztą w Helsinkach.

Polski system bike-sharingu nie ustępuje również specjalnie tym zachodnioeuropejskim pod względem liczby rowerów. Na 10 tys. mieszkańców przypada ich 28, to nawet więcej niż w Amsterdamie i podobnie jak w Dublinie. W czołówce pod tym względem są Bruksela (42), Luksemburg (59) i Paryż (105).

Ale rower publiczny przestał być już domeną wyłącznie dużych miast. Coraz częściej projekty realizują miejscowości liczące kilka czy kilkanaście tysięcy mieszkańców. Tam rower publiczny pełni także funkcję rekreacyjną, wspierając rozwój turystyki.

Szybko przybywa miast, które wdrażają system wypożyczalni rowerowych. Niekwestionowanym liderem w tej branży jest firma Nextbike. W Polsce już ponad 50 miejscowości posiada lub za chwilę uruchomi system roweru miejskiego. Skąd wśród samorządów boom na tę usługę?

– W zależności od wielkości miasta systemy uzupełniają system transportu publicznego lub wręcz go zastępują – mówi Jakub Giza, specjalista ds. relacji z samorządami w Nextbike'u.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze