Opodatkowanie gruntu rolnego nad którym przebiegają linie wysokiego napięcia

Bezzasadne jest opodatkowywanie gruntu rolnego, na którym rolnik uprawia ziemniaki, według wyższych stawek, właściwych dla nieruchomości, zamiast tych dla podatku rolnego tylko dlatego, że nad gruntem przebiegają linie wysokiego napięcia – piszą prawnicy.

Aktualizacja: 04.10.2018 07:58 Publikacja: 04.10.2018 07:31

Opodatkowanie gruntu rolnego nad którym przebiegają linie wysokiego napięcia

Foto: Fotolia.com

Projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym autorstwa ministra energii wpłynął do Sejmu 27 czerwca tego roku.

Czytaj także: Nowe zasady opodtkowania gruntów pod liniami energetycznymi czy gazociągiem

Ministerialna propozycja zakłada wprowadzenie 1 stycznia 2019 r. zmian w zakresie opodatkowania gruntów należących do osób trzecich względem przedsiębiorcy przesyłowego, pod lub nad którymi przebiega infrastruktura przeznaczona do przesyłania i dystrybucji wszelkich postaci energii oraz infrastruktura telekomunikacyjna.

Przepisy nowelizowanych ustaw w ich obecnym brzmieniu sprzyjają dowolności interpretacyjnej, co prowadzi do rozbieżności w stosowaniu tych przepisów przez organy podatkowe. W efekcie, w analogicznym stanie faktycznym grunty leśne pod liniami energetycznymi w jednej gminie opodatkowane są podatkiem leśnym (tj. według niższej stawki), a w innej podatkiem od nieruchomości (tj. według najwyższej stawki). Wskazane tu rozbieżności powoduje przepis mówiący, kiedy grunt uważa się za zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej (a w konsekwencji podlegający opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości), a przekładając go „na grunt" omawianego zagadnienia, czy samo umieszczenie infrastruktury liniowej nad lub pod gruntem oznacza, że jest on zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej.

Ustawodawca zdołał dostrzec ten problem i podjął próbę ujednolicenia w skali kraju kwestii opodatkowania gruntów, na których posadowiona jest infrastruktura elektroenergetyczna. I tak, zgodnie z projektem nowelizacji do przepisów ma zostać wprowadzone jednoznaczne wyłączenie przewidujące, iż za grunty zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej nie uważa się gruntów, przez które przebiega infrastruktura służąca do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktura telekomunikacyjna. W konsekwencji, grunty te podlegać będą opodatkowaniu podatkiem rolnym lub leśnym, a nie podatkiem od nieruchomości. Dopiero gdy na tych gruntach będzie prowadzona faktyczna działalność gospodarcza (np. siedziba firmy, zakład energetyczny) lub też grunty te będą przedmiotem prawa własności, użytkowania wieczystego lub też będą w posiadaniu samoistnym przedsiębiorcy będącego właścicielem infrastruktury przesyłowej, to zostanie on opodatkowany podatkiem od nieruchomości na dotychczasowych zasadach.

Zapowiadane zmiany idą w słusznym kierunku. Jak zauważył sam projektodawca w uzasadnieniu nowelizacji, posadowienie infrastruktury liniowej na gruntach osób trzecich (na podstawie służebności przesyłu, umowy lub bezumownie), powoduje ograniczone korzystanie z nieruchomości przez przedsiębiorcę przesyłowego. Tym samym zazwyczaj możliwe jest dalsze wykorzystywanie tej nieruchomości przez właściciela do podstawowych celów, np. prowadzenia działalności rolnej lub leśnej. Bezzasadnym jest więc opodatkowywanie gruntu rolnego, na którym przykładowo rolnik uprawia ziemniaki, według wyższych stawek właściwych dla podatku od nieruchomości, zamiast niższych właściwych dla podatku rolnego, tylko dlatego, że nad gruntem przebiegają linie wysokiego napięcia. Powyższe wydaje się być szczególnie absurdalne w sytuacji, gdy np. służebność przesyłu została ustanowiona przez sąd na żądanie przedsiębiorcy energetycznego (a zatem de facto wbrew woli naszego przykładowego rolnika) oraz mając na względzie fakt, iż zwykle grunty, na których posadowiona jest naziemna lub podziemna infrastruktura elektroenergetyczna, tracą na wartości, dlatego ich wyższe opodatkowywanie nie ma żadnego uzasadnienia zarówno ekonomicznego, jak i społecznego.

dr Robert Draba, radca prawny, dyrektor w PwC

Daria Paszko, aplikant radcowski, associate w PwC

Projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym autorstwa ministra energii wpłynął do Sejmu 27 czerwca tego roku.

Czytaj także: Nowe zasady opodtkowania gruntów pod liniami energetycznymi czy gazociągiem

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe