Wprawdzie od początku 2015 r. obowiązują przepisy przewidujące w takich sytuacjach ryczałtowy przychód, ale – mimo ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych – organy podatkowe konsekwentnie twierdzą, że wartość paliwa fundowanego przez firmę, a użytego do prywatnych jazd winna być odrębnie ustalona przez pracodawcę i opodatkowana PIT. - Organy podatkowe nie miały również wątpliwości co do konieczności opodatkowania takiego świadczenia przed 2015 r., tyle tylko, że w oparciu o stawki rynkowe – dodaje ekspertka.
Wprawdzie przepisy podatkowe zawierają sporo szczegółów dotyczących pojazdów lądowych, ale eksperci nie mają wątpliwości: podróż w powietrzu też należy opodatkować, gdy nie jest lotem służbowym. A takie mogły być loty członków rodzin parlamentarzystów i członków rządu.
O tym, jak obliczyć podatek od takiego darmowego świadczenia, mówi art. 11 ustawy o PIT. Stwierdza, że podstawą powinny być „ceny rynkowe stosowane w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku".
Sprawdziliśmy zatem, jak wygląda rynkowa oferta taksówek powietrznych na trasach z Warszawy na Podkarpacie. To tam najczęściej latał marszałek Sejmu Marek Kuchciński, zabierając pasażerów z rodziny albo inne osoby, które nie wchodziły w skład oficjalnej delegacji. Wybraliśmy ofertę powietrznych taksówek (a nie regularnych linii lotniczych) jako najbardziej zbliżoną charakterem do rządowych samolotów podstawianych na żądanie polityków. Zapytaliśmy przewoźników o maszyny mieszczące cztery osoby.
Ceny i należne daniny podajemy w tabeli obok. Z licznych ofert wybraliśmy przelot awionetką Cessna i helikopterem Eurocopter na trasie Warszawa–Przemyśl oraz luksusowym odrzutowcem Citation Mustang na trasie Warszawa–Rzeszów. Wyliczone kwoty podatku i składek powinien odprowadzić – jako płatnik – pracodawca fundujący prywatny lot taksówką powietrzną swojemu pracownikowi i członkom jego rodziny
Zaliczki za lot z VIP-em
Ale w praktyce zdarza się, że np. firma zatrudniająca obcokrajowców funduje im weekendowe przeloty do ich rodzinnego kraju. Jak zauważa Anna Misiak, doradca podatkowy i partner w MDDP, w takich przypadkach wartość biletów powinna być doliczona do przychodu pracownika i opodatkowana.