Gminy uzyskają możliwość pozyskania dodatkowych dochodów z tytułu pobierania tzw. opłaty reklamowej.
11 września br. zaczną obowiązywać nowe przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które przyznają gminom prawo podjęcia uchwały o warunkach sytuowania obiektów reklamowych. Jeżeli gmina z tego prawa skorzysta, na mocy tej uchwały, będzie mogła też ustanowić opłatę reklamową od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych.
Opłata reklamowa będzie pobierana od właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste, użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych, posiadaczy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Opłata będzie pobierana niezależnie od tego, czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.
Wprowadzając nowe przepisy, uznano, że odmiennie należy potraktować informację o działalności gospodarczej prowadzonej na danym terenie i reklamę, która nie ma żadnego związku z miejscem, w którym jest usytuowana. W związku z tym zwolnione z opłaty reklamowej będą tablice i urządzenia reklamowe, które nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie, stanowią szyld lub realizację obowiązku nałożonego prawem. Opłacie nie będą podlegać także tablice i urządzenia reklamowe, które służą do upowszechniania informacji o charakterze religijnym lub upamiętniających osoby, instytucje lub wydarzenia.
Opłata składać się będzie z części stałej – niezależnej od powierzchni reklamy (do 2,50 zł dziennie) i części zmiennej – proporcjonalnej do wielkości reklamy (do 20 gr dziennie za każdy mkw.).