Opłata reklamowa - przedsiębiorca zapłaci gminie za banner

Tablice i inne urządzenia reklamowe podlegają opłacie reklamowej. Firma będzie mogła pomniejszyć jej kwotę o wartość zapłaconego od tych obiektów podatku od nieruchomości.

Publikacja: 07.09.2015 07:00

Opłata reklamowa - przedsiębiorca zapłaci gminie za banner

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński

11 września 2015 r. zacznie obowiązywać ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (DzU z 2015 r. poz. 774). Głównym celem ustawy jest wprowadzenie nowych rozwiązań, które pomogą powstrzymać degradację krajobrazu, a w szczególności rozwiązać problem z nadmiarem tablic i urządzeń reklamowych w miastach. Nowelizacja zacznie obowiązywać Jednym z takich rozwiązań jest wprowadzenie do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nowej opłaty dla przedsiębiorców – opłaty reklamowej. Zgodnie z nowelizacją przedsiębiorcy będą zobowiązani uiszczać opłatę reklamową od tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych umieszczonych na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.

Do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzono pojęcia:

- reklama,

- tablica reklamowa,

- urządzenie reklamowe oraz

- szyld

– w rozumieniu przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przedsiębiorcy posiadający obiekty reklamowe, a w szczególności bannery, reklamy naklejane na oknach, umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy będą zobowiązani do zadeklarowania takiego obiektu i wpłacenia do kasy gminy, na której terenie obiekt jest zlokalizowany, dodatkowej opłaty.

Uwaga! Zgodnie z nowelizacją reklamą jest również upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne.

Nawet pusta tablica

Opłatą obciążani będą właściciele, użytkownicy wieczyści, posiadacze nieruchomości lub obiektów budowlanych, jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego, czy eksponowane są na nich reklamy.

Zwolnione z opłaty będą jedynie tablice i urządzenia reklamowe, które nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie (co zdecydowanie mija się z celem reklamy), stanowią szyld, realizują obowiązek nałożony prawem, są związane z działalnością informacyjną (upamiętniającą osoby, instytucje lub wydarzenia) lub z działalnością kościołów albo innych związków wyznaniowych.

Stawka w dwóch częściach

Wysokość stawki opłaty reklamowej będzie ustalana w drodze uchwały i będzie się składać z:

- części stałej – nieprzekraczającej 2,50 zł dziennie, oraz

- części zmiennej – zależnej od powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego do ekspozycji reklamy (maksymalnie 0,20 zł za 1 mkw. dziennie).

Przykład

Przedsiębiorca, który posiada banner reklamowy o powierzchni 16 mkw. umieszczony na swoim ogrodzeniu, będzie zobowiązany do wniesienia opłaty reklamowej w wysokości ok. 2000 zł rocznie.

Są to maksymalne stawki, których gminy nie mogą przekroczyć. Będą mogły jednak różnicować wysokość stawek opłaty reklamowej, uwzględniając lokalizację, wielkość i rodzaj tablicy lub urządzenia reklamowego. Gdy kształt urządzenia reklamowego będzie uniemożliwiał wyznaczenie pola powierzchni służącej ekspozycji reklamy, wysokość opłaty będzie zależeć od pola powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na urządzeniu reklamowym.

Współwłaściciele płacą solidarnie

Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany, na którym zlokalizowana jest tablica lub urządzenie reklamowe, będzie stanowić współwłasność lub będzie w posiadaniu dwóch lub więcej osób, obowiązek wniesienia opłaty będzie ciążył solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach.

Ponadto gminy będą mogły w drodze uchwały nałożyć na przedsiębiorcę obowiązek składania dodatkowej deklaracji, ustalić termin, tryb i warunki składania tej deklaracji, jak również wzór formularza.

Rozszerzono definicję budowli

Nowelizacja wprowadza zmiany także w innych aktach prawnych, m.in. w prawie ochrony środowiska, kodeksie wykroczeń i wspomnianej ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Najistotniejsze jednak zmiany dla przedsiębiorców dotyczą prawa budowlanego. Pojęcie „budowla" zostało rozszerzone o wolno stojące, trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, co implikuje objęcie ich podatkiem od nieruchomości. Przedsiębiorcy – oprócz opłaty reklamowej – będą więc musieli odprowadzić podatek od nieruchomości – od tablic i urządzeń reklamowych.

Nie będzie podwójnego obciążenia

Nowe przepisy zapobiegają jednak podwójnemu opodatkowaniu. Kwotę, którą przedsiębiorca zapłaci z tytułu podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego (budowli), będzie mógł zaliczyć na poczet opłaty reklamowej. W gestii przedsiębiorcy pozostaje zatem wykazanie do opodatkowania podatkiem od nieruchomości tego rodzaju budowli w celu pomniejszenia opłaty reklamowej. Obecnie stawka podatku od nieruchomości dla budowli wynosi 2 proc. (od wartości obiektu).

Przykład

W 2016 r. maksymalny koszt opłaty reklamowej z tytułu posiadanej przez przedsiębiorcę tablicy reklamowej (np. billboardu) o powierzchni 5 m x 6 m może wynieść:

- część stała: 366 x 2,50 zł = 915 zł;

- część zmienna: 366 x 0,20 zł x 30 mkw. = 2196 zł.

Całkowita wysokość opłaty reklamowej to 3111 zł.

Gdy przedsiębiorca uiszcza z tytułu reklamy podatek od nieruchomości, kwotę zapłaconego podatku będzie mógł zaliczyć na poczet opłaty reklamowej. Załóżmy, że wysokość podatku od nieruchomości dla wolno stojącej trwale związanej z gruntem tablicy reklamowej o wartości 25 000 zł wyniesie 500 zł. Tym samym wydatek z tytułu opłaty reklamowej w 2016 r. wyniesie 3111 zł – 500 zł = 2611 zł.

Jeżeli kwota zapłaconego podatku od nieruchomości od danej reklamy przekroczy kwotę wyliczonej dla niej opłaty reklamowej, to przedsiębiorca nie poniesie dodatkowych kosztów.

Zdaniem autora

Martin Wrbka, ekspert podatkowy w KPMG w Polsce, biuro we Wrocławiu

Firmy powinny sprawdzić, czy dotyczą ich nowe obowiązki

Dodatkowe wpływy do budżetu niewątpliwie zmotywują gminy do podjęcia stałej kontroli nad pojawiającymi się powierzchniami reklamowymi. Przedsiębiorca, który nie wykaże posiadanych obiektów lub błędne wyliczy podstawę opłaty, ryzykuje powstanie zaległości, a w rezultacie nałożenie przez gminę kar. Kary będą nakładane również na przedsiębiorców w razie braku zgodności reklamy z uchwałą gminy, która będzie określać zasady i warunki usytuowania obiektów reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Wysokość kary będzie ustalana jako iloczyn pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącej ekspozycji reklamy oraz 40-krotności maksymalnej stawki części zmiennej opłaty reklamowej powiększony o 40-krotność maksymalnej stawki części stałej. Kary będą nakładane również na przedsiębiorców działających w szarej strefie, tzn. na tych, którzy postawili reklamy bez zezwolenia budowlanego lub wymaganego zgłoszenia.

W związku z wejściem we wrześniu nowej opłaty reklamowej przedsiębiorcy niewątpliwie powinni zweryfikować posiadane obiekty reklamowe i sprawdzić, czy są zgodne z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.

Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wymiana prezesów sądów na Śląsku i w Zagłębiu. Nie wszędzie Bodnar dostał zgodę
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego