Podatek reklamowy: Kluby sportowe i handel zapłacą za reklamy

Danina, która miała uderzyć głównie w media, uderzy rykoszetem także w sieci handlowe i profesjonalny sport. Tak wynika z literalnego brzmienia projektu.

Aktualizacja: 12.02.2021 08:53 Publikacja: 11.02.2021 19:01

Supermarket

Supermarket

Foto: AdobeStock

Sieć supermarketów Biedronka co tydzień wydaje gazetkę „Okazje tygodnia". Z kolei Lidl, również co tydzień, udostępnia swoim czytelnikom „Katalog od poniedziałku do soboty". Od strony prawa prasowego – jest to prasa w całym tego słowa znaczeniu. Są to bowiem, jak to definiuje art. 7 ust. 2 pkt 1, „publikacje periodyczne (...) ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą".

Wprawdzie treści w tych gazetkach są nieco inne niż na przykład w „Rzeczpospolitej", ale są tam też reklamy, finansowane przez dostawców promowanych tam towarów.

Czytaj także:

Ustawa o podatku reklamowym to bubel i absurd

Kluby sportowe i sieci handlowe też zapłacą podatek reklamowy

- Zwykle jest to część ogólnej umowy o dostawach do naszych sklepów, ale faktycznie dostawcy płacą nam za te reklamy, a szczegóły tych rozliczeń są bardzo dokładnie uregulowane w umowach – wyjaśnia „Rzeczpospolitej" dyrektor w jednej z największych sieci supermarketów.

Gazetki promocyjne są zatem nośnikiem reklamy prasowej i podlegałyby nowemu podatkowi – w wysokości 2 albo 6 proc. Wystarczy, że wpływy z takich reklam przekroczą 15 mln zł rocznie.

Na razie sieci handlowe są nieco zaskoczone nowym podatkiem. – Rozesłaliśmy naszym członkom projekt, trwają analizy prawne – dowiedzieliśmy się w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Zdaniem doradcy podatkowego Mariusza Korzeba w przypadku gazet reklamowych wydawanych przez sieci handlowe mamy do czynienia z klasycznymi płatnymi reklamami, od których nowy podatek niewątpliwie będzie się należał. – W tym przypadku koszt nowej daniny zostanie po prostu przerzucony na klientów sklepów i zapłacą go wszyscy kupujący w supermarketach – przewiduje ekspert.

Nowy podatek może być niemiłą niespodzianką także dla klubów sportowych. Jeśli bowiem podatek od przychodów z reklam zewnętrznych ma wynosić 7,5 proc., to próg przychodów obligujący do zapłaty wynosi już tylko 1 mln zł. Zapłacą go więc nawet najuboższe kluby piłkarskiej Ekstraklasy. Według raportu firmy doradczej Deloitte w 2019 roku najsłabiej finansowany spośród nich, ŁkS Łódź, dostał od sponsorów 3,2 mln zł. Przy niekorzystnej interpretacji nowego przepisu, odnoszącej całą kwotę sponsoringu do reklam zewnętrznych, łódzki klub musiałby oddać fiskusowi dodatkowo około 240 tys. zł, nie licząc innych podatków. Najbogatsza w Ekstraklasie Legia Warszawa zapłaciłaby podatek według stawki 10 proc., co oznaczałoby około 7 mln zł dodatkowego obciążenia.

Jak jednak zaznacza rząd, na temat nowego podatku będą podjęte konsultacje społeczne, które mogą spowodować, że projekt powstały w Ministerstwie Finansów będzie modyfikowany.

Sieć supermarketów Biedronka co tydzień wydaje gazetkę „Okazje tygodnia". Z kolei Lidl, również co tydzień, udostępnia swoim czytelnikom „Katalog od poniedziałku do soboty". Od strony prawa prasowego – jest to prasa w całym tego słowa znaczeniu. Są to bowiem, jak to definiuje art. 7 ust. 2 pkt 1, „publikacje periodyczne (...) ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą".

Wprawdzie treści w tych gazetkach są nieco inne niż na przykład w „Rzeczpospolitej", ale są tam też reklamy, finansowane przez dostawców promowanych tam towarów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara