Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach rozstrzygnął w wyroku z 14 grudnia 2015 r. (I SA/Gl 591/15) kwestię zastosowania art. 15b ustawy o CIT w przypadku nieotrzymania faktury od kontrahenta. Co istotne, przepis ten przestanie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.
Sprawa dotyczyła spółki, która prowadzi działalność polegającą na zbieraniu i przetwarzaniu odpadów. Spółka nabywa również odpady od innych podmiotów, za które płaci na podstawie faktury otrzymanej od kontrahenta. Termin zapłaty wynika z treści faktury. Zdarza się jednak, że spółka pomimo otrzymania odpadów, przez długi okres nie dostaje faktury od kontrahenta. Wówczas, do czas otrzymania faktury nie płaci kontrahentowi, jednak koszty odlicza na podstawie innego dowodu księgowego.
Spółka wystąpiła o interpretację i zapytała, czy w takiej sytuacji będzie zobowiązana do korekty kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15b ustawy o CIT.
Jej zdaniem, niewystawienie faktury - wobec braku ustalenia terminu płatności - nie będzie oznaczać dla niej obowiązku korekty. Obowiązek korekty występuje wówczas, gdy – po pierwsze - kontrahent wystawi fakturę z określonym terminem płatności wynoszącym do 60 dni i – po drugie - spółka nie zapłaci w terminie 30 dni od wskazanego na fakturze terminu płatności.
W ocenie spółki 30-dniowy termin, o którym mowa w art. 15b ust. 1 ustawy o CIT, zaczyna swój bieg od daty upływu terminu płatności.