Nowość dla przedsiębiorców. Od nowego roku transakcje powyżej 15 tys. zł powinny być opłacone z rachunku. Firma, która tego nie przestrzega, nie zaliczy wydatku do podatkowych kosztów.
Obecnie limit gotówkowych transakcji między firmami wynosi 15 tys. euro. Ale dokonanie zapłaty powyżej tej kwoty bez pośrednictwa rachunku nie skutkuje tym, że skarbówka kwestionuje rozliczenie podatkowych kosztów. Ministerstwo Finansów postanowiło to zmienić, argumentując, że zmniejszenie limitu i wprowadzenie sankcji pomoże w walce z szarą strefą.
Nowe regulacje zaczęły budzić wątpliwości jeszcze przed wejściem w życie. Obawiali się zwłaszcza przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z kontrahentami poprzez kompensaty i potrącenia. Kwestionowane bowiem mają być transakcje powyżej 15 tys. zł rozliczane „bez pośrednictwa rachunku płatniczego". Interpretując literalnie ten przepis, można dojść do wniosku, że potrącenia i kompensaty naruszają obowiązek zapłaty za pośrednictwem takiego rachunku. Mogłoby to podciąć skrzydła wielu firmom, które nie zawsze mają środki na koncie i w inny sposób rozliczają się z kontrahentami.
Co na to Ministerstwo Finansów? Zajmuje korzystne dla przedsiębiorców stanowisko. W odpowiedzi na pytanie „Rzeczpospolitej" podkreśliło, że nowe przepisy mówią o dokonywaniu płatności za pośrednictwem rachunku. Przy kompensacie nie mamy natomiast do czynienia z płatnością, mimo że dochodzi do uregulowania zobowiązania. Podobnie jest z wymianą barterową. Takie operacje będą mogły być rozliczone w kosztach.
Pozytywne dla firm są też interpretacje indywidualne. Ponieważ jednak chronią tylko pytających, warto, aby przedsiębiorcy, którzy przeprowadzają takie rozliczenia, wystąpili o własną.