Problem z reprezentacją
Jedną z grup wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu są wszelkiego rodzaju koszty reprezentacyjne wyszczególnione w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT oraz w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Problem jednak następuje, gdy próbuje się odróżnić wydatki reprezentacyjne od reklamowych, które w sposób naturalny stanowią koszty uzyskania przychodu. Granica między tymi dwoma pojęciami jest niezwykle cienka i często zatarta.
Głównym wyznacznikiem w rozróżnieniu jest cel poniesienia danego wydatku oraz odpowiednie jego udokumentowanie. Warto też podkreślić, że chociaż ustawy o podatkach dochodowych nie definiują pojęć „reprezentacja" czy „reklama", to orzecznictwo wyjaśniło, że pod pojęciem reprezentacji rozumiemy: „przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia" (wyrok WSA w Gliwicach z 19 kwietnia 2018 r., I SA/Gl 206/18).
Bombki i dekoracje...
Co do zasady wydatki powiązane z zakupem elementów wystroju świątecznego są kosztami uzyskania przychodu. Wynika to głownie z powszechności takiego działania wśród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, co oznacza, że trudno jest w takim działaniu doszukiwać się znamion reprezentacji. Wręcz przeciwnie, to brak takich elementów jest obecnie traktowany jako coś nietypowego. Nie są to więc przesłanki, na których można budować prestiż czy pozytywny wizerunek firmy.
...nie mogą być zbyt wytworne
Warto być jednak ostrożnym przy przystrajaniu biura czy lokalu. Przekroczenie standardowych zwyczajów poprzez wyjątkowo ekstrawagancki i drogi wystrój świąteczny może zostać potraktowane jako koszty reprezentacji. Stanowisko to potwierdzają interpretacje organów podatkowych. W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 5 marca 2015 r. (ITPB3/423-626/14/KK) czytamy: „Gdyby ww. dekoracje przekraczały zwyczajowo przyjęte normy w danej branży czy okolicy, były nadzwyczaj wystawne, bardziej ekskluzywne, wytworne, odpowiednio drogie, poprawiały znacząco estetyczny wizerunek firmy oraz były umieszczane wyłącznie w pomieszczeniach, gdzie przyjmowani są zazwyczaj tylko określeni klienci (np. sala konferencyjna, biura osób reprezentujących spółkę), wtedy zastosowanie znalazłby przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wydatki spółki na wystawne dekoracje nie mogłyby zostać uznane przez spółkę za koszty uzyskania przychodów".
Podarunki dla klientów...
Wydatki ponoszone na rzecz klientów oraz kontrahentów z zasady mają wywołać u nich przywiązanie do marki oraz wzrost zadowolenia w kontaktach z podatnikiem, co ma doprowadzić do zwiększenia wyników finansowych przedsiębiorstwa. Wydatki takie spełniają zatem jedną z przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Niektóre z nich mogą być jednak wyłączone z kosztów jako wydatki reprezentacyjne. Chodzi o prezenty świąteczne oferowane klientom pod postacią drogich alkoholi czy koszy ze słodyczami. Co prawda istnieje pogląd, że przy załączeniu do takiego prezentu materiałów reklamowych spółki (np. folderów, ulotek itd.) można dowodzić, iż poniesiono wydatek w celach reklamowych, a prezent był jedynie „dodatkiem" do kampanii. Jest to jednak wątpliwa argumentacja, która może zostać zakwestionowana przez organ podatkowy.
Mniejsze wątpliwości pojawiają się w przypadku upominków oznaczonych logo podatnika. Opinie na ten temat nie są jednoznaczne, przeważa jednak stanowisko aprobujące możliwość uznania ich za koszty podatkowe. Jak czytamy w wyroku WSA we Wrocławiu z 5 maja 2016 r. (I SA/Wr 321/16): „(...) jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, część drobnych prezentów wręczanych kontrahentom i potencjalnych kontrahentom opatrzona jest logo firmy, ma zatem charakter przedmiotów reklamowych. Wydatki poniesione na nabycie takich przedmiotów nie są wydatkami na reprezentację, ale na reklamę)". W ramach dodatkowego zabezpieczenia warto też w prezencie umieścić elementy ewidentnie reklamowe np. hasło kampanii promującej działalność podatnika.