fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Imprezę na otwarcie zakładu rozliczymy w kosztach

123RF
Impreza, choć zorganizowana dla zamkniętego grona gości, może być traktowana jako reklama firmy.

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.

Chodziło o otwarcie nowego tartaku. Spółka wytwarzająca tarcicę postanowiła zorganizować imprezę i przy okazji uruchomienia zakładu promować swoją działalność.

Zatrudniła zewnętrzną firmę zajmującą się takimi zleceniami, zapłaciła za postawienie namiotu z nagłośnieniem, organizację tłumaczeń dla zagranicznych gości, przygotowanie scenariusza wydarzenia, prowadzenie części rozrywkowej, katering, występ zespołu pieśni i tańca, organizację zabaw dla dzieci przybyłych gości, ubezpieczenie, fotografa, konferencję prasową, film promocyjny, upominki z logo spółki itd.

Spółka zapytała, czy koszty te będzie mogła odliczyć od przychodu. Sama stwierdziła, że tak. Mimo iż wydarzenie nie było ogólnodostępne – goście otrzymywali zaproszenia – to głównym założeniem spółki było, aby uroczystość otwarcia zakładu produkcyjnego miała charakter reklamy.

Podatnik przytoczył art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, zgodnie z którym kosztami podatkowymi nie są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zdaniem spółki wymienienie w przepisie jako przykładowych kosztów reprezentacji wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Wyjaśniła, że przepis nie może być interpretowany jako zakaz zaliczania do kosztów wydatków wchodzących w skład usługi kompleksowej organizacji wydarzenia, nawet jeżeli część z nich to wydatki na usługi gastronomiczne, żywność czy napoje. Celem zorganizowania imprezy była przede wszystkim reklama. W celu dotarcia do jej odbiorców powstał film z uroczystości otwarcia tartaku i zorganizowano konferencję prasową.

Izba zgodziła się z tym stanowiskiem, uznając, że opisane działania pełnią funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności spółki na rynku, poznania oferowanych produktów, ich zalet, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania nimi. Izba zaznaczyła jednak, że spółka powinna umieć wykazać związek wydatków z przychodem także podczas ewentualnej weryfikacji w postępowaniu podatkowym.

Numer interpretacji: 2461-IBPB-1-1. 4510.348. 2016.1.NL

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA