Okres przedświąteczny to dla konsumentów czas wzmożonych zakupów, natomiast dla firm, zwłaszcza zajmujących się handlem, pora wytężonej pracy i znaczny wzrost obrotów. Galerie handlowe, salony sprzedaży, ale także małe sklepy starają się stworzyć świąteczny nastrój przyciągający uwagę klientów. Zwyczaj ten nie omija także innych podmiotów gospodarczych, które o tej porze roku dbają o dekoracje wpływające na budowanie pozytywnej świątecznej atmosfery w relacjach z klientami i kontrahentami.
W ustawach o podatkach dochodowych (CIT i PIT) obowiązuje jednolita zasada, zgodnie z którą za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, a także zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem tych kosztów, które wymienione zostały w treści obu ustaw podatkowych jako nieuznawane za koszty uzyskania przychodów. W tym negatywnym katalogu znalazły się (w obu ustawach) koszy reprezentacji.
W konsekwencji, dla rozstrzygnięcia o tym czy możliwe jest zaliczenie wydatków na nabycie świątecznej dekoracji w ciężar kosztów uzyskania przychodów, konieczne jest ustalenie czy wydatki te:
- zostały poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a więc czy istnieje wymagany związek pomiędzy ich poniesieniem a osiąganymi przychodami,
- zostały udokumentowane w sposób pozwalający na ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów,