Rz: Właściciele niewielkich sklepów w okresie wzmożonego ruchu mogą korzystać z pomocy członków rodzin. Kiedy męża dowożącego towar z hurtowni albo syna, który go rozpakowuje, należy traktować jako osobę współpracującą z przedsiębiorcą?
Anna Główka: Osoby współpracujące to osoby, które pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności. Zgodnie z art. 8 ust. 11 ustawy z 13 paź- dziernika 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych określenie to – oprócz męża, żony i własnych dzieci – dotyczy również dzieci drugiego małżonka i przysposobionych, rodziców, macochy i ojczyma oraz osób przysposabiających. Brat czy siostra nie są już uznawani za współpracujących. Za współpracę przy prowadzeniu działalności może zostać uznana każda pomoc - bez względu na zakres wykonywanych czynności i okres jej świadczenia (a więc także, gdy jest świadczona sporadycznie). Nie jest również istotne to, czy pomoc udzielana jest za wynagrodzeniem czy nieodpłatnie.
Jakie obowiązki wobec ZUS czy urzędu skarbowego ma w takim przypadku przedsiębiorca?
Od dnia rozpoczęcia współpracy istnieje obowiązek ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, chorobowego i wypadkowego. Członka rodziny należy zatem zarejestrować w ZUS, a zgła- szając go do ubezpieczeń społecznych, podać kod tytułu do ubezpieczenia 05 11. Podstawowe składki ZUS osoby współpracującej wyliczane są w ten sam sposób, jak składki ZUS przedsiębiorcy (z wyjątkiem zawarcia z taką osobą umowy zlecenia). Początkujący przedsiębiorca ma prawo opłacać tzw. „mały ZUS". Takie udogodnienia nie dotyczą pomagającego mu małżonka, za którego należy odprowadzać składki w pełnej wysokości.
Czy na rozliczenia podatkowe przedsiębiorcy i współpracowników ma wpływ to, czy członkowie rodziny otrzymują wynagrodzenie czy pomagają nieodpłatnie?