Naczelny Sąd Administracyjny orzekł 1 grudnia 2015r. (II FSK 2075/13), że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT ma zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak też niemających takiego związku. Przypomnijmy, że przepis ten przewiduje stosowanie zryczałtowanej 10-procentowej stawki podatku.

Sprawa dotyczyła agencji marketingowej, która na zlecenie innych firm organizowała konkursy skierowane zarówno do ich pracowników, jak i współpracowników. Agencja miała wątpliwości co do rozliczenie nagród przekazywanych współpracownikom, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą.

NSA stwierdził, że jeśli spółka organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.

- Wyrok NSA ma duże znaczenie dla wielu przedsiębiorców ze względu na niejednolitą linię interpretacyjną. Konkursy stają się coraz częściej stosowaną formą zachęty dla klientów i kontrahentów. Dotychczas pojawiały się też interpretacje, zgodnie z którymi nagrody w konkursie stanowią przychód z działalności gospodarczej. W takiej sytuacji przedsiębiorca płaci podatek według stawek 18 i 32 proc. lub 19 proc. jeśli wybrał podatek liniowy. Stawka 10 proc. jest więc dla nich korzystnym rozwiązaniem. Jednak dla organizatora konkursu oznacza konieczność pobrania podatku i odprowadzenia do urzędu skarbowego – mówi Grzegorz Grochowina, menedżer w KPMG w Polsce.