Krajowa Informacja Skarbowa wyjaśniła w interpretacji, w jaki sposób przedsiębiorca ma rozliczyć wydatki na najem nieruchomości.
Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej skład węgla, która świadczy również usługi transportowe. Spółka wynajmuje place składowe wraz z infrastrukturą. Zgodnie z umową płaci wynajmującemu czynsz, ale sama ponosi opłaty za media (energia elektryczna, woda, gaz), za użytkowanie wieczyste oraz podatek od nieruchomości. Ma też obowiązek dokonywania remontów i napraw na własny koszt.
Spółka chce zbudować m.in. budynek magazynowo-garażowy. Wyremontuje również ogrodzenie i istniejący budynek biurowo-socjalny. Zapytała, kiedy wydatki podlegają odliczeniu.
Dyrektor KIS przypomniał, że kosztami są wydatki odpowiednio udokumentowane i mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT kosztem będą również odpisy amortyzacyjne, dotyczy to też inwestycji w obcych środkach trwałych, np. nieruchomości. W praktyce przyjmuje się, że chodzi o wydatki na ulepszenie. Podlegają one zaliczeniu do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne. Jeżeli jednak wydatki te nie przekroczą 3500 zł, można odliczyć je jednorazowo w dacie poniesienia.
Od wydatków ulepszeniowych należy odróżnić wydatki remontowe, które podlegają odliczeniu bezpośrednio. Dyrektor KIS uznał, że wydatki na ogrodzenie, wymianę bramy oraz instalacji, okien i drzwi to remont. Można je odliczyć bezpośrednio w dacie ich poniesienia. W ten sam sposób odlicza się wydatki związane z korzystaniem z przedmiotu najmu, np. czynsz najmu, opłaty za media (energię elektryczną, wodę) oraz podatek od nieruchomości. Natomiast pozostałe prace inwestycyjne, w tym docieplenie, mają na celu modernizację, a więc ulepszenie.